Document
The Acquisition of Syntax: A Nativist Perspective vs. a Cognitivist Perspective.
Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2017
Language
English
Subject
English abstract
This paper looks into how two main frameworks view the acquisition of syntax. These are the nativist approach which claims that language is acquired because human beings are equipped with a language acquisition device in the form of grammatical knowledge, and the cognitivist approach which views language like the other cognitive skills and so claims that we acquire language using general cognitive mechanisms that are not specific to language. The paper reviews a number of studies that report on the acquisition of various aspects of the syntax of natural language; the studies are from both frameworks. The paper then evaluates the claims of the reviewed studies in light of the respective findings, as well as in light of how the findings may be interpreted by the other framework. The paper also presents an analysis of the argumentation techniques that the respective authors use, as well as of how effective they are. It concludes with a proposal for a line of research which is based on research techniques and findings in second language acquisition.
Member of
ISSN
2312-1270
Resource URL
Arabic abstract
تنظر هذه الورقة في موضوع اكتساب أو تعلم النحو (أو القواعد النحوية) كما يتم بحثه في اثنين من الأطر النظرية الهامة. يعتمد أحد هذه الأطر النظرية على مبدأ أن العقل البشري مزود بملكة خاصة لاكتساب اللغات وعليه فإن الانسان يكتسب النحو لأن هذه الملكة تحتوي على قواعد نحوية وصرفية واشتقاقية، وهذا الإطار يسمى بالمذهب الفطري (Nativism). أما الإطار النظري الآخر فيقول بأن العقل البشري لا يمتلك أي ملكات أو قدرات أو معرفة لغوية خاصة، وإنما يتمكن الإنسان من اكتساب اللغة و أهمها القواعد النحوية لأنه يستخدم قدراته المعرفية والإدراكية العامة التي يستخدمها لتعلم أي مهارة معقدة أخرى، وهذا الإطار يسمى بالمذهب الإدراكي (Cognitivism). الورقة تعرض نتائج بعض الدراسات التي بحثت في موضوع اكتساب النحو والتي أجريت من خلال كلا الإطارين النظريين. بعد ذلك تعرض الورقة تقييما لما تقول به هذه الدراسات في ضوء النتائج التي توصلت إليها وكذلك في ضوء ما يمكن تفسيره من خلال الإطار النظري الآخر. وتعرض الورقة أيضا تقييما لاستراتيجيات التحليل و الجدال التي اعتمدها الباحثون. تختم الورقة باقتراح مجال بحثي يعتمد مبادئ من علوم اكتساب اللغة الثانية و يوضح أنه مجال خصب لتوضيح ما إذا كان العقل البشري يحتوي على ملكات لغوية خاصة أم لا.
Category
Journal articles