Document
إدمان الإنترنت وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية لدى طلبة الحادي عشر في محافظة الداخلية.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to identify the correlation between internet addiction and the methods of parental treatment, and to identify the average of hours that spent by 11th grade students in the governorate of Al.Dakhliya in the use of the Internet daily, and to identify the differences in parental treatment methods that are attributed to the variable gender (males and females). In order to achieve the objective of the study, the descriptive approach was followed in presenting the data and the analytical approach in analyzing the results of the study. The study was conducted on all 11th grade students in the schools of the governorate of the Al.Dakhliya. The study sample consisted of (631) male and female students, (314) male students and 317 female students from different states of the governorate The researcher used the Internet Addiction Scale for Ahmed (2007) and the Scale of Parental Treatment Methods for Jibril (1989). The study reached to several results, the most important of which were: The level of addiction of the Internet came a little in general among the sample of the study. Parental treatment methods which adopted by parents with their children affect significantly in the extent of their addiction in the use of the Internet or not. The methods of parental treatment which followed by parents in the study sample was a little and this indicates that methods of parental treatment reduce the behavior of addiction of the Internet in a little. The level of addiction in the sample of the study was little, which reduces the amount of social communication in the environment which they belong to.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة الارتباطية بين الإدمان على الإنترنت وأساليب المعاملة الوالدية، والتعرف على متوسط الساعات التي يمضيها طلاب الصف الحادي عشر بمحافظة الداخلية في استخدام شبكة الانترنت يوميا، وعلى الفروق في أساليب المعاملة الوالدية والتي تعزي المتغير النوع الذكور والاناث)، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي في عرض البيانات، والمنهج التحليلي في تحليل نتائج الدراسة. هذا وقد أجريت الدراسة على جميع طلبة الصف الحادي عشر في مدارس محافظة الداخلية وتكونت عينة الدراسة من (631) طالبا وطالبة، منهم (314) طالبا، و (317) طالبة، وهم طلبة من ولايات مختلفة في محافظة الداخلية، وقد استخدمت الباحثة مقياس إدمان الإنترنت لأحمد(2007)، ومقياس أساليب المعاملة الوالدية لجبريل (1989). اظهرت النتائج أن مستوى الإدمان على الانترنت جاء بشكل قليل عموما لدى أفراد عينة الدراسة، إن أساليب المعاملة الوالدية المتبعة من قبل الوالدين لأبنائهم تؤثر بشكل كبير في مدى إدمانهم على استخدام الانترنت من عدمه، وإن أساليب المعاملة الوالدية التي يتبعها الاباء عند افراد عينة الدراسة كانت بشكل قليل، وهذا يشير إلى أن أساليب المعاملة الوالدية تخفض سلوك الادمان على الانترنت بشكل قليل، وإن مستوى ادمان افراد عينة الدراسة كان بشكل قليل مما يقلل من مقدار التواصل الاجتماعي في المحيط الذي ينتمون اليه.
Category
Theses and Dissertations