Document

Adoption of e-commerce in agribusiness in Oman : perception and barriers

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2006
Language
English
English abstract
The objective of this study is to assess the factors causing the adoption of e-commerce in the agribusiness sector in Oman. Previous research suggests that adoption of e-commerce depends on internal factors that relate to individual businesses and external factors relating to government policy, legal aspects and supporting public infrastructure. Among the internal factors that relate to the adoption of e-commerce, benefits of e-commerce in improving functions of the supply chain as perceived by business managers are considered as critical factors. Hence the main hypothesis of the study is that perceived benefits by managers from adopting e-commerce in improving functions of the supply chain influences the adoption of e-commerce. The data was obtained from a random sample (n = 31) of agribusiness in Oman using a structured questionnaire and through mail survey. The questionnaire sought information on type of business, product and employees' education etc, general opinion of business managers about the adoption of e-commerce, barriers affecting the adoption of ecommerce, factors supporting the adoption of e-commerce. The data was analyzed by using descriptive statistical methods and a Probit regression model. The dependent variable of the regression was whether the firm has a website. The independent variables consist of a number of variables that related to perception of benefits of adopting ecommerce in improving function of the supply chain and two other factors namely the size of the business and the scope of the business (international or national). Perceptions on benefits of e-commerce by business managers were measured on a Likert scale. It was found that although businesses use computers (94% of businesses) and about 52% of the businesses have websites, only a small percentage (3.2%) engaged in all aspects of e-commerce. The R-squared, of the estimated Probit regression model was 0.65. All the signs except of the "Security" variable (e-commerce reduces security of business transactions) had the hypothesized signs. Of the variables confirming with hypothesized sign, the "Size" of the Company (ineasured by number of employees) was significant at 5% level of significance. The other variables measuring perceptions on benefits on adopting e-commerce by managers were not significant. The study found that perception of managers on benefits of e-commerce did not influence the adoption of e-coinmerce. The only variable that explains the adoption of e-commerce is the size of the business.
Arabic abstract
تلعب نظم المعلومات دورا كبيرا في عولمة وزيادة النشاط الاقتصادي في أي بلد كان، فنظم المعلومات تختلف في نوعية المعلومات التي تقدمها وفي كيفية الحصول على هذه المعلومات فهي لها دور في خلق وصياغة وتحليل وتبادل وعرض المعلومة في قالب يصلح للعمل في المجال المناطة إليه. فهناك ما يسمى بالعمل الالكتروني والذي يعني استخدام نظم المعلومات في العمل التجاري. وهناك التجارة الالكترونية وهي استخدام الشبكة العالمية (الانترنت ) في مجال البيع والشراء وهذا يعتبر جزء من العمل الالكتروني
الهدف من هذه الدراسة. هو معرفة العوامل التي تساعد على تبني التجارة الالكترونية في المجال الزراعي في سلطنة عمان. ولان تطور العمل التجاري في عمان لا يزال في طور النمو ، لذا فهذه الدراسة ركزت على تبني التجارة . الالكترونية في المجال الزراعي فقط، فهناك عدة بحوث قد قدمت في دول العالم المتقدمة والتي قدمت عدة اقتراحات والتي تمحورت على أن تبني التجارة الالكترونية في المجال الزراعي تعتمد على عوامل داخلية (حجم ونوعية العمل و نوعية وذوق المستهلك) وعوامل خارجية (سياسة الحكومة و الشروط القانونية لهذا العمل).
أما بالنسبة للبيانات في هذه الدراسة فقد تم تجميعها عن طريق استبيانات وزعت على مختلف الشركات الزراعية من جميع الفئات و حوالي ۳۱ شركة زراعية قامت بالرد على الأسئلة التي كانت تتعلق بطبيعة العمل و الإنتاج وعدد الموظفين وأراء عامة عن تبني التجارة الالكترونية في المجال الزراعي واهم العوائق والعوامل التي تؤثر في ذلك من وجهة نظر المسئول. تم التحليل الاحصائي للمعلومات على اعتبار أن المتغير الأساسي(Y) في هذه الدراسة مو معرفة ما إذا كانت جميع الشركات الزراعية لديها موقع الكتروني. أما بالنسبة للمتغيرات الأخرى (Xi ) فقد تناولت بعض المفاهيم المتعلقة بآراء الشركات الزراعية في تبني التجارة الالكترونية بالإضافة إلى حجم العمل و التعاملات التي تقوم بها الشركة سواء محلية أو عالمية.
وأثناء الاطلاع على النتائج فلقد وجد أن ما يقارب 94٪ من الشركات لديها جهاز حاسب آلي وحوالي ۵۲٪ منها يوجد لديها موقع الكتروني على الشبكة العالمية، فقط ۳٫۲ ٪ منها تستخدم الشبكة العالمية في تعاملاتها. ومن خلال النتائج ، فقد وجد أن حجم العمل فقط هو العامل الأساسي والرئيسي في تبني التجارة الالكترونية في المجال الزراعي في سلطنة عمان، فكلما توسع حجم الشركة وتعاملاتها كانت أكثر قابلية للتعامل مع التجارة الالكترونية.
Category
Theses and Dissertations