Document

إدراك اهمية العمل في مجالات الإرشاد وعلاقته بفاعلية الذات الإرشادية ومركز الضبط لدى الأخصائيين في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The research aimed to identify the recognition of the importance of work in the areas of perception and its relation to self-efficacy and the focus of control for psychologists, and to recognize the significance of differences in perception of the importance of work in extension fields according to variables (gender, social status, school location, type of school, experience, work The research process consisted of (90) specialists (67) males and (23) females from the Governorate of Muscat, South and North Sharqia. In order to achieve the research, the researcher used three tools, the first to measure The Perception of the importance of work in the fields of counseling, Prepared by (Al-Safasefh, 2005). and the second to measure self-efficacy (Lent et al., 2003). The third tool for measuring the focus control was prepared by (Router, 1956). The results indicated that the level of perception among psychologists was high, the self-efficacy level of psychiatrists was low, and the focus of control for psychologists was internal, and there was also no relation between conception the importance of work in the fields of counseling and self-efficacy as well as the focus of control in the research sample, and the results showed no differences according to variables (gender, social status, school location, school type, experience, workplace).
Arabic abstract
هدف البحث التعرف على العلاقة بين إدراك أهمية العمل في مجالات الارشاد وفعالية الذات الإرشادية ومركز الضبط لدى الأخصائيين النفسيين، ومعرفة دلالة الفروق في إدراك أهمية العمل في مجالات الإرشاد تبعا لمتغيرات النوع، الحالة الاجتماعية، موقع المدرسة، نوع المدرسة، سنوات الخبرة، مكان العمل).
حيث تكونت عينة البحث من ( 90) فرادا من الأخصائيين النفسيين منهم ( 67 ) ذكر و( 23) أنثى من محافظة مسقط وجنوب وشمال الشرقية ولغرض تحقيق البحث استخدم الباحث ثلاث أدوات، الأولى لقياس ادراك أهمية العمل في مجالات الأرشاد لدى الأخصائيين النفسيين في مجالات الإرشاد من إعداد
السفاسفة، 2005)، والثانية لقياس فعالية الذات الإرشادية من إعداد النت وأخرون، 2003)، أما الأداة الثالثة لقياس مركز الضبط من إعداد (روتر، 1956). أشارت النتائج إلى أن مستوى ادراك أهمية العمل في مجالات الإرشاد لدى الأخصائيين النفسيين كان مرتفعة، ومستوى فعالية الذات الإرشادية لدى الأخصائيين النفسيين كان منخفضة، ومركز الضبط لدى الأخصائيين النفسيين كان داخلية ، وكذلك لا توجد علاقة بين ادراك أهمية العمل في مجالات الارشاد وفعالية الذات الإرشادية ومركز الضبط لدى عينة البحث، وكما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين الأخصائيين النفسيين وفقا لمتغيرات (النوع، الحالة الاجتماعية، موقع المدرسة، نوع المدرسة، الخبرة، مكان العمل).
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫العصفور،, لميعة بنت داود بن حمزة.‬
جامعة السلطان قابوس
2004
Theses and Dissertations
0
0
‫المغيرية،, أصيلة بنت جمعة بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2002