Document

اضطراب ما بعد الصدمة لدى عينة من طلبة قطاع غزة بعد عدوان 2022 تبعًا لمتغيري الجنس والمستوى التعليمي.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss3pp247-260
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 3، ص. 247–260.
Contributors
Other titles
Post-traumatic stress disorder among students in Gaza Strip after the aggression 2022 according to gender and educational level.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-01-03
Language
العربية.
English abstract
The study aims to investigate the level of post-traumatic stress disorder among students in the Gaza Strip after the aggression 2022, and the differences in it according to gender and educational level. The study uses the descriptive method, by applying Trauma Scale (Davidson et al., 1996) after verifying the indications of validity and reliability of the tool. The sample consists of 390 male and female students, of whom 141 males and 249 females, 102 students from the upper basic stage, 164 from secondary schools, and 124 university students, were chosen using the available sample method. In order to process the data, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS, 28) program was used. The results show that the prevalence of post-traumatic anguish among students after the aggression (2022) was at an average level, with an average of (2.66) and a relative weight of (53.2%). The study recommends the need to conduct counseling programs within schools and universities to reduce post-traumatic anguish among students, and to intensify the work of psychological first aid immediately after the events to reduce the spread of the disorder.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مستوى انتشار اضطراب ما بعد الصدمة لدى عينة من طلبة قطاع غزة بعد العدوان في 2022، وتقصي الفروق تبعًا لمتغيري الجنس، والمستوى التعليمي. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، بتطبيق مقياس اضطراب ما بعد الصدمة لدافيدسون (Davidson Trauma Scale) (Davidson et al., 1996)، وبعد التأكد من دلالات الصدق والثبات للأداة، تكونت العينة من (390) طالبًا وطالبة، منهم (249) من الذكور، و(141) من الإناث، (102) من المرحلة الأساسية العليا، (164) من المدارس الثانوية، و(124) من طلبة الجامعات، اختيروا بطريقة العينة المتاحة. من أجل معالجة البيانات، استخدم برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS, 28). وأظهرت النتائج أن نسبة انتشار اضطراب ما بعد الصدمة لدى الطلبة بعد عدوان 2022 كانت بمستوى متوسط، بمتوسط حسابي (2.66)، ووزن نسبي (53.2%). وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في الأوساط الحسابية لاضطراب ما بعد الصدمة تعزى لمتغير: الجنس أو المستوى التعليمي، وأوصت الدراسة بضرورة تنفيذ برامج إرشادية داخل المدارس والجامعات لخفض اضطراب ما بعد الصدمة لدى الطلبة، وتكثيف عمل إسعافات نفسية أولية بعد الأحداث مباشرة للحد من انتشار الاضطراب.
Category
Journal articles