Document

AI-driven integration of Omani cultural elements in grade 9 language learning materials : design-based research.

Source
Master's thesis
Other titles
واقع استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي في دمج عناصر الثقافة العمانية في مواد تعلم اللغة الإنجليزية لطالب الصف التاسع : بحث قائم على التصميم
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
This research builds on a growing body of research on language education and cultural integration by examining the strategic utilization of artificial intelligence (AI) in the creation of language learning materials. Previous studies predominantly focus on culturally responsive pedagogy to offer accounts of language education effectiveness. However, the integration of AI tools in this context has received significantly less attention to explain its potential impact on linguistic competence and cultural understanding. To address this gap, this study conceptualizes the intersection of AI technology and Omani cultural integration in language education. By drawing on data from a diverse sample of instructional designers, curriculum developers, and English teachers in Muscat Governorate, Oman, this research develops an understanding of how AI-driven materials can enhance both linguistic and cultural aspects of learning. As a result, the study contributes to the development of a comprehensive framework for AI-enhanced language education that is culturally sensitive and pedagogically sound and asset of designed materials that can be utilized by educators. A design-based research approach was employed, guided by Reeves’ Model, along with universal and local literature to iteratively design and refine instructional interventions aimed at exploring effective design framework for culturally sensitive English language learning materials via AI tools to answer the research questions. The proposed design principles were reviewed and validated. The final framework was formed, which consists of seven categories: Personalization and Adaptability, Interactivity, Multimodal learning, Real-world context, Adherence to pedagogical principles, UX/UI design principles, and feedback and continuous improvement. Further studies are recommended to evaluate the developed design framework, and the impact of the materials designed on students’ language proficiency
Arabic abstract
يرتكز هذا البحث على مجموعة متنامية من الابحاث حول تعليم اللغة والاندماج الثقافي من خلال فحص الاستخدام الاستراتيجي للذكاء الاصطناعي في إنشاء مواد تعليمية للغة الانجليزية. تركز الدراسات السابقة بشكل أساسي على ربط التربية بشكل دقيق بالثقافات التي نشأت لتقديم روايات حول فعالية تعليم اللغة. ومع ذلك، فقد حظيت عملية دمج أدوات الذكاء الاصطناعي في هذا السياق باهتمام قليل جدافي إطار تفسير تأثيرها المحتمل على الكفاءة اللغوية والفهم الثقافي. ومن أجل تقليص هذه الفجوة، يقوم البحث بتصور تقاطع تقنية الذكاء الاصطناعي والاند ماج الثقافي العماني في تعليم اللغة الانجليزية. من خلال الاعتماد على بيانات تحوي عينة متنوعة من مصممي المواد التعليمية ومطوري المناهج ومدرسي اللغة الانجليزية في محافظة مسقط، ويطور هذا البحث فهًما لكيفية تمكن مواد الذكاء الاصطناعي من تعزيز كال من الجوانب اللغوية والثقافية للتعلم. ونتيجة لذلك، فهو يسهم في تطوير إطار شامل لتعليم اللغة المحسن بالذكاء الاصطناعي والذي يتميز بأنه حساس ثقافيًا وصحي ًحا وتربويًا. وقد تبنت هذه الدراسة منهج البحث القائم على التصميم )DBR )مسترشدا بنموذج(REEVE (بالاضافة الى ما تم تناوله ضمن الادبيات الدولية والمحلية القتراح إطار تصميم فعال ألدوات تعليم اللغة الانجليزية الحساسة من الناحية الثقافية من خلال أدوات الذكاء الاصطناعي والاجابة على الاسئلة البحثية. ومن المتوقع أن يعمل الاطار المقترح كخارطة طريق لمؤسسات التعليم العمانية كي تسهم في بناء وتطوير أدوات مصادر تعليمية مدعومة بالذكاء الاصطناعي حساسة للثقافة العمانية. تمت مراجعة مبادئ التصميم المقترحة للإطار والتحقق من صحتها. وقد تضمن الاطار النهائي سبع فئات وهي كالتالي :)تخصيص المواد التعليمية وتكييفها( و)تفاعلية المواد التعليمية( و )التعلم متعدد الوسائط واستخدام سياق العالم الحقيقي( و )الالتزام بالمبادئ التربوية( و )مبادئ تصميم تجربة المستخدم وواجهة المستخدم( أخيرا )المالحظات والتطوير المستمر(. وساهمت هذه الدراسة بتقديم مجموعة من المواد التعليمية المصممة التي يمكن استخدامها من قبل المعلمين. كما لخصت هذه الدراسة مجموعة من التوصيات للدراسات المستقبلية أهمها تقييم إطار التصميم المطور وتأثير المواد المصممة على مستوى الطالب اللغوي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
Al-Bulushi, Ali H.
Eskisehir Osmangazi University.
2017-04-01
Journal articles
3
0
Al-Bakri, Sawsan.
Equinox Publishing Ltd.
2017-01-01
Journal articles
4
0
Siraj, K. K.
Emerald Group Holdings Ltd.
2018-01-01
Journal articles
3
0
Alkhoudary, Yahya A. M.
University of Bahrain.
2018-07-01