Document

الاحتياجات التدريبية للمعلمين الأوائل بمدارس التعليم الثانوي العام بسلطنة عمان من وجهة نظرهم و وجهة نظر المشرفين التربويين.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to identify the important training needs for master teachers in secondary schools in the Sultanate of Oman as perceived by supervisors and master teachers. The study attempted to answer the following questions:1. What are the most important training needs for master teachers in secondary schools in the Sultanate of Oman as perceived by themselves? 2. What are the most important training needs for master teachers in secondary schools in the Sultanate of Oman as perceived by supervisors? 3. Are there any differences among the master teachers in the Sultanate of Oman in their perception of the training needs based on their experiences, Jop, qualifications, gender, area and nationality? 4. What are the suggested processes, which may improve the training need assessments of master teachers in secondary schools in the - Sultanate of Oman? The study sample consisted of (243) secondary school master teachers, and (128) supervisors from the five educational areas chosen. To answer these questions, a questioner was prepared. It consisted (63) sections based on (8) different subjects. The most important points the study has concluded are: • According to the master teachers, the study fields were ordered in a descending order as follow: teaching methods, professional development of teachers, assessment and teaching technology, management and supervision, student affairs and communication with local communities. • According to the supervisors, the fields were ordered discerningly as follow: professional development of teachers, assessment and teaching technology, teaching methods, management and supervision, communication with local communities and student affairs. • There are differences at the (a= 0.05) level for all six variables of this study. In the light of these results, the researcher has come up with a set of recommendation to develop the training process of master teachers at service.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد أهم الاحتياجات التدريبية للمعلمين الأوائل بمدارس التعليم الثانوي العام بسلطنة عمان من وجهة نظرهم ووجهة نظر المشرفين التربويين ، وقد حاولت الدراسة الإجابة عن الأسئلة التالية : - ما الاحتياجات التدريبية للمعلمين الأوائل في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان كما يراها المعلمون الأوائل ؟ - ما الاحتياجات التدريبية للمعلمين الأوائل في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان كما يراها المشرفون التربويون؟ - هل تختلف الاحتياجات التدريبية للمعلمين الأوائل في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان باختلاف المسمى الوظيفي ، والمؤهل العلمي ، والجنس ، وسنوات الخبرة، والمنطقة التعليمية و الجنسية ؟ - ما الإجراءات المقترحة التي قد تساعد على تحديد الاحتياجات التدريبية للمعلمين الأوائل في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان ؟
وتكونت عينة الدراسة من (۲۶۳) معلما ومعلمة أول بالمرحلة الثانوية ، و(۱۲۸) مشرفا ومشرفة تربوية ، من المناطق التعليمية الخمس المختارة ، وللإجابة عن أسئلة الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة تكونت من (۹۳) فقرة موزعة على ثمانية محاور ، وقد وظف الباحث المنهج الوصفي في دراسته.
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : - جاءت محاور الدراسة حسب تقديرات المعلمين مرتبة تنازليا كما يلي : تطوير المناهج وطرق التدريس ، النمو المهني للمعلمين ، القياس والتقويم ، الوسائل التعليمية وتكنولوجيا التعليم ، النواحي الإدارية والإشرافية ، شؤون الطلبة والأنشطة التربوية ، تحديد مشكلات الميدان ، الاتصال بالمجتمع المحلي . بينما جاء ترتيبها حسب تقديرات المشرفين التربويين تنازليا كما يلي : النمو المهني للمعلمين ، القياس والتقويم، تطوير المناهج وطرق التدريس، الوسائل التعليمية وتكنولوجيا التعليم ، النواحي الإدارية والإشرافية ، تحدید مشکلات الميدان، الإتصال بالمجتمع المحلي، شؤون الطلبة والأنشطة التربوية . - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( = 0 . 05) لجميع متغيرات الدراسة السنة . وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحث مجموعة من المقترحات للنهوض بعملية تدريب المعلمين الأوائل أثناء الخدمة.
Category
Theses and Dissertations