Document
الإعجاز البياني والتشريعي عند الشيخ أطفيش من خلال تفسيره "هميان الزاد إلى دار المعاد" : سورتا البقرة وآل عمران أنموذجًا : جمع ودراسة.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The rhetorical and figurative meanings in the works of Sheikh Atfeesh through Hemyan Al-Zaad Ila Dar Al-Ma'ad (Chapters of Al-Baqarah and Al-Imran as examples) : a compilation and study
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024
Language
Arabic
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study, titled "The Rhetorical and Figurative Meaning in the Works of Sheikh Atfeesh through 'Hemyan Al-Zaad Ila Dar Al-Ma'ad' (Chapters of Al-Baqarah and Al-Imran as Examples)," aims to introduce rhetorical meanings, their importance, scholars' differing perspectives on them, their origins, and significance. It also seeks to explore figures of speech through their definitions, origins, the key features of Islamic legislation, and Sheikh Atfeesh's application of rhetorical meaning and figures of speech in his exegesis, Hemyan Al-Zaad.
The study employs several methodologies, including the inductive method, to trace verses where Sheikh Atfeesh discusses rhetorical and figurative meanings; the analytical method, to analyze examples he provided for both types of meanings; and the comparative method, to compare Hemyan Al-Zaad with other exegeses and explore related historical issues, such as the emergence of rhetorical meanings and figures of speech.
The study concludes that the concept of rhetorical composition began in the third century AH, initiated by Al-Jahiz in his work Nazm Al-Quran, which discussed Quranic prosody. However, it was Al-Wasiti in the fourth century AH who first formalized the term in his book I'jaz Al-Quran Al-Bayani.
Additionally, the study highlights that eloquence, along with its subcategories in definition sciences, rhetoric, and stylistic innovation, forms the foundation of rhetorical meaning. Sheikh Atfeesh frequently addressed rhetorical content in his exegesis, emphasizing the rhetorical aspects of Quranic verses.
The study also reveals that the scholarly interest in figures of speech emerged more significantly in the fourteenth century AH, with earlier writings serving as mere indications or introductory notes. Moreover, the research uncovers Sheikh Atfeesh's application of figurative meanings in his interpretations of verses concerning divine rulings, where he clarified the rationale and legislative purposes underlying Islamic laws and legislation.
Arabic abstract
جاءت هذه الدراسة بعنوان: "الإعجاز البياني والتشريعي عند الشيخ أطفيش من خلال تفسيره هميان الزاد إلى دار المعاد (سورتا البقرة وآل عمران أنموذجًا)"، وتهدف إلى التعريف بالإعجاز البياني وأهميته، وأقوال العلماء المختلفة في وجوهه، ونشأته وبيان أهميته، بالإضافة إلى دراسة الإعجاز التشريعي من خلال تعريفه ونشأته وأهم مميزات التشريع الإسلامي، مع تطبيقات الشيخ أطفيش - رحمه الله - لوجوه الإعجاز البياني والتشريعي في تفسيره "هميان الزاد".
استخدمت الباحثة في الدراسة المنهج الاستقرائي، وذلك من خلال استقراء تفسير "هميان الزاد" لمعرفة الإعجاز البياني والتشريعي الذي أورده الشيخ - رحمه الله - في تفسير سورتي البقرة وآل عمران، والمنهج التحليلي القائم على تحليل الأمثلة التي أوردها الشيخ في الإعجازين.
قُسمت الدراسة إلى تمهيد وفصلين وخاتمة. تناول التمهيد التعريف بالشيخ أطفيش وبكتابه "هميان الزاد"، بينما تناول الفصل الأول وجوه الإعجاز البياني عند الشيخ أطفيش، وتناول الفصل الثاني وجوه الإعجاز التشريعي عنده.
خلصت الدراسة إلى أن للإعجاز البياني عدة تعريفات، وكان تعريف أبي البقاء هو التعريف المختار للدراسة، بينما كان تعريف الحارثي هو المختار للإعجاز التشريعي. أما الشيخ أطفيش، فلم يتطرق في تفسيره إلى تعريف الإعجازين البياني والتشريعي، نظرًا لاهتمامه بالجانب التطبيقي أكثر من الجانب الاصطلاحي. وتبين أن نشأة الإعجازين كانت في القرن الثالث الهجري، بينما شهد القرن الخامس عشر الهجري تطورًا ملحوظًا في كثرة المؤلفات والتطبيقات. وقد اعتنى الشيخ بالإعجازين في تفسيره من خلال تطبيقهما في كثير من آيات سورتي البقرة وآل عمران، محل الدراسة.
استخدمت الباحثة في الدراسة المنهج الاستقرائي، وذلك من خلال استقراء تفسير "هميان الزاد" لمعرفة الإعجاز البياني والتشريعي الذي أورده الشيخ - رحمه الله - في تفسير سورتي البقرة وآل عمران، والمنهج التحليلي القائم على تحليل الأمثلة التي أوردها الشيخ في الإعجازين.
قُسمت الدراسة إلى تمهيد وفصلين وخاتمة. تناول التمهيد التعريف بالشيخ أطفيش وبكتابه "هميان الزاد"، بينما تناول الفصل الأول وجوه الإعجاز البياني عند الشيخ أطفيش، وتناول الفصل الثاني وجوه الإعجاز التشريعي عنده.
خلصت الدراسة إلى أن للإعجاز البياني عدة تعريفات، وكان تعريف أبي البقاء هو التعريف المختار للدراسة، بينما كان تعريف الحارثي هو المختار للإعجاز التشريعي. أما الشيخ أطفيش، فلم يتطرق في تفسيره إلى تعريف الإعجازين البياني والتشريعي، نظرًا لاهتمامه بالجانب التطبيقي أكثر من الجانب الاصطلاحي. وتبين أن نشأة الإعجازين كانت في القرن الثالث الهجري، بينما شهد القرن الخامس عشر الهجري تطورًا ملحوظًا في كثرة المؤلفات والتطبيقات. وقد اعتنى الشيخ بالإعجازين في تفسيره من خلال تطبيقهما في كثير من آيات سورتي البقرة وآل عمران، محل الدراسة.
Category
Theses and Dissertations