Document
الانضباط المدرسي لدى طلبة مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في ضوء بعض المتغيرات
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to explore the most commont indiscipline behaviors among elementary school students in the light of the following variables: attitudes towards the school, gender, grade, achievement and student's family social and economic status. The study attempted to determine any differences between students with discipline and students without discipline. The sample of this study consisted of (602) students (grade 7-10). Three tools were used as follows: School discipline scale, scale of attitudes towards the school and questionnaire of family's social and economic status. Results revealed that: Indiscipline behaviors were less common among the students with discipline than students without discipline. These behaviors were: inattanding morning line, not following school instructions, uncommitment to school fashion, writing and drawing in books, using rude and impolite words with peers, making quarrel with peers and teachers, not following teacher's instructions. Students whose attitudes toward school were positive or neutral were more commited to school discipline than students with negative attitudes. There were significant differences between seventh grade female students and seventh grade male students, these differences were in favor of the female, as well as, there were significant differences between tenth grade female students and tenth grade male students, these differences were in favor of the male. * There were significant differences between students with discipline and students without discipline in achievement. Students from families with small size reported more commitment to discipline than those from big size families. Parental differences and separation negatively affected school discipline, while parental education level positively affected school discipline. There were significant differences in school discipline due to family's economic status, that's students of families with low economic status, were less commited to school discipline than those coming from families with middle and high economic status.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أهم سلوكيات الإخلال بنظام الانضباط المدرسي، التي يظهرها طلبة مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة مسقط، وتوضيح علاقة الانضباط المدرسي بالمتغيرات التالية: الاتجاه نحو المدرسة، والنوع والصف الدراسي، والمستوى التحصيلي للطالب، ووضعه الأسري الاجتماعي والاقتصادي، من خلال تحديد طبيعة الفروق بين الطلبة المنضبطين والطلبة غير المنضبطين في تلك المتغيرات. وقد تكونت العينة من (۱۰۲) طالب وطالبة من طلبة صفوف (السابع إلى العاشر) الأساسي. وقد استخدمت الدراسة ثلاث أدوات هي: مقياس الانضباط المدرسي، ومقياس الاتجاه نحو المدرسة، واستمارة تعرف الوضع الاجتماعي الاقتصادي للأسرة. وأظهرت الدراسة النتائج الآتية: تنتشر سلوكيات كثيرة تخل بنظام الانضباط المدرسي بين الطلبة المنضبطين بدرجة قليلة وبين الطلبة غير المنضبطين بدرجة متوسطة، ومن بينها: عدم الالتزام بحضور الطابور الصباحي، وعدم الالتزام بتعليمات المدرسة وبالزي المدرسي، والكتابة والنقش والرسم على الكتب المدرسية، واستخدام بعض الألفاظ غير اللائقة عند الحديث مع الزملاء، والشجار معهم ومع المعلمين، وعدم الالتزام بتعليمات المعلم وعدم احترامه. أن الطلبة الذين يمتلكون اتجاهات إيجابية أو محايدة نحو المدرسة يكونون أكثر إنضباطأ من الطلبة الذين تكون اتجاهاتهم نحوها سلبية. . لا يوجد تأثير لمتغيري النوع والصف الدراسي على الانضباط المدرسي للطلبة إلا عند تفاعلهما معا، فقد ظهرت فروق في الانضباط المدرسي لصالح طالبات الصف السابع مقابل طلاب الصف السابع، وطلاب الصف العاشر مقابل طالبات الصف العاشر. . توجد فروق بين الطلبة المنضبطين والطلبة غير المنضبطين في المستوى التحصيلي لصالح الطلبة المنضبطين أن الوضع الاجتماعي للأسرة يؤثر في مستوى الانضباط لدى الطلبة، فقد أظهرت الدراسة أن أبناء الأسر صغيرة الحجم أكثر انضباطأ من أبناء الأسرة الكبيرة، وأن انفصال الوالدين بالطلاق أو الهجر وكثرة الخلافات فيما بينهم يؤثران سلبا على مستوى انضباط الأبناء في المدرسة، في حين يؤدي ارتفاع المستوى التعليمي للوالدين إلى ارتفاع مستوى الانضباط المدرسي لأبنائهم. وجدت فروق بين الطلبة في الانضباط المدرسي تعزي لمتغير الوضع الاقتصادي للأسرة، فقد أظهرت الدراسة أن أبناء الأسر ذات المستوى الاقتصادي المنخفض كانوا الأقل انضباط والأكثر ارتكابا للسلوكيات المخلة بنظام الانضباط المدرسي من أبناء الأسر ذات المستوى الاقتصادي المرتفع و المتوسط.
Category
Theses and Dissertations