Document

الانهماك المعرفي في التعلم وعلاقته بقلق الاختبار المعرفي في مساقات التعلم عن بعد خلال جائحة كورونا لدى طلبة الجامعة.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss1pp108-124
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 1، ص. 108–124.
Other titles
Cognitive engagement in learning and its relationship to cognitive test anxiety in online learning courses during coronavirus pandemic among university students.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-01-01
Language
العربية.
English abstract
The study aimed to reveal the relationship between cognitive engagement in learning and cognitive test anxiety in online learning courses among students of Faculty of Educational Sciences and Arts / UNRWA in Jordan. It also aimed to identify the level of cognitive engagement in learning and the level of cognitive test anxiety based on the variables of gender, faculty, and school year level. To achieve the study objectives, the researcher used two scales, the first measure was cognitive engagement in learning and the second measure was cognitive test anxiety. The study sample consisted of (n=262) male and female students. They were available method chosen out of (1386). The results indicated an average level of both cognitive engagements in learning and cognitive test anxiety. The results showed that there was an average level of cognitive engagement in learning and cognitive test anxiety attributed to gender variable in favor of females. The results showed that there were no differences attributed to the variables of faculty and school year level. The results also pointed out that there was no statistically significant correlation between cognitive engagement in learning and cognitive test anxiety.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الانهماك المعرفي في التعلم وقلق الاختبار المعرفي في مساقات التعلم عن بعد خلال جائحة كورونا لدى طلبة كلية العلوم التربوية والآداب / الأنروا في الأردن، كما هدفت إلى معرفة مستوى الانهماك المعرفي في التعلم، ومستوى قلق الاختبار المعرفي في ضوء متغيرات الجنس والكلية ومستوى السنة الدراسية. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياسين، الأول يقيس الانهماك في التعلم، والثاني يقيس قلق الاختبار المعرفي. وتكونت عينة الدراسة من (262) طالبًا وطالبة، تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة من أصل (1386) يمثلون مجتمع الدراسة. وأظهرت النتائج وجود مستوى متوسط لكل من الانهماك المعرفي في التعلم وقلق الاختبار المعرفي، كما أظهرت النتائج وجود فروق في مستوى الانهماك المعرفي وقلق الاختبار المعرفي تعزى لمتغير الجنس ولصالح الإناث، وعدم وجود فروق تعزى لمتغيري الكلية والسنة الدراسية. وأشارت النتائج إلى عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين الانهماك المعرفي في التعلم وقلق الاختبار المعرفي.

Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
4
0
الخوالدة، محمد علي.
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
2022-04-22