Document

الاستجواب كوسيلة من وسائل الرقابة البرلمانية :‏ دراسة مقارنة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
Since the promulgation of the Basic Statute of the State in 1996, it seemed conspicuous that the "Omani Shura council" did not have any role of legislative and regulatory role, but it had only a consultative role, But it was only a consultative role. However, the Royal Decree 99/2011 has represented a major shift for the Council. It has moved from being consultant body to be the legislative and regulatory. The interrogation authority came as the most important and most powerful regulatory means granted to the Shura Council, that has been stated in article (58) bis (43), so that the Shura Council has the responsibility of monitoring the executive authority works. This thesis will answer the following questions: - How strong is the role of parliamentary oversight of interrogation means acts of executive power? Is there any evident of using it in Oman? - How State legislative authority to the Executive branch through an Interrogation? - What is the difference between questioning and other parliamentary oversight in terms of procedures and impact? - What are the difficulties faced to the Shura Council exercise means questioning? This thesis has responded to the above questions in two section in addition to introductory section than includes concept and the importance and scope of parliamentary oversight and means in different systems. Similarities chapter 1 gives explain questioning concept and the differences and similarities between it and other monitoring tools. However, it gives information about substantive conditions be met when submitting. Finally, in Chapter II, includes procedural stages throughout the questioning request, the session discussed and determination which shall devolve upon them, right down to the issue of moving the political responsibility, and the comparison was made between the Sultanate of Oman, Egypt, Kuwait, Bahrain, the most important factors affecting the practice of interrogation, and the study concluded, inter the findings and recommendations.
Arabic abstract
النظام الأساسي للدولة عند صدوره في السادس من نوفمبر 1996 م، بدي جلية أن مجلس الشورى العماني لم يكن له دور تشريعي ورقابي، وإنما كان دوره استشارية فقط، إلا أن تعديلات النظام الأساسي للدولة الصادرة بالمرسوم السلطاني رقم 99/ 2011 مثلت تحولا كبيرة للمجلس، فقد انتقل من جهة استشارية إلى جهة تشريعية ورقابية، وجاء الاستجواب كأهم وأقوى الوسائل الرقابية الممنوحة المجلس الشورى، بالنص عليه في المادة (58) مكررا (43)، بحيث يستطيع مجلس الشورى رقابة
أعمال السلطة التنفيذية. وهذه الدراسة تجيب على التساؤلات الآتية:
- ما مدى قوة ودور وسيلة الاستجواب البرلماني في الرقابة على أعمال السلطة التنفيذية؟ وهل هناك ممارسة فعلية لها في عمان؟
- ما مدى رقابة السلطة التشريعية على السلطة التنفيذية من خلال وسيلة الاستجواب؟
- ما الفرق بين الاستجواب وغيره من وسائل الرقابة البرلمانية من حيث الإجراءات والأثر؟
- ما هي القيود التي تعيق مجلس الشورى من ممارسة وسيلة الاستجواب؟
وقد أجابت هذه الدراسة على التساؤلات المطروحة من خلال فصلين يسبقهما مبحث تمهيدي تناولت فيه مفهوم وأهمية ونطاق الرقابة البرلمانية ووسائلها في الأنظمة المختلفة، ثم عرجت الدراسة في الفصل الأول إلى بيان مفهوم الاستجواب وأوجه الاختلاف والاتفاق بينه وبين الوسائل الرقابية الأخرى، وشروطه الشكلية والموضوعية الواجب توافرها عند تقديمه، وأخيرا في الفصل الثاني: الذي تضمن المراحل الإجرائية التي يمر بها طلب الاستجواب، وجلسة مناقشته، والمصير الذي يؤول إليه، وصولا لموضوع تحريك المسؤولية السياسية، وتمت المقارنة بين سلطنة عمان ومصر والكويت والبحرين، وأهم العوامل المؤثرة على ممارسة الاستجواب، وقد خلصت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج والتوصيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
البوسعيدي, بدر بن سعيد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2011