Document

الاتجاهات النقدية الجمالية عند شرّاح المعلقات : دراسة وصفية تحليلية.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study is to show the aesthetic cash efforts in the pendants of the pendants. These ancient explanations may be the first recipient of pendants. The reception was primarily for educational and educational purposes. All the readings are the development of what the early commentators (Ibn al-Anbari and al-Nubas), who explained the efforts of the former commentators, said. All these readings are a comprehensive text organized by the relationship of integration, not the relationship of dissonance and antagonism. The letter revealed the similarities and differences between the narrators in the door of reading and receiving. Therefore, I tried to give the reader a complete and comprehensive picture of the annotations of the pendants that were placed in a period of time (from the beginning of the blogging era to the beginning of the sixth century AH). This period of time includes several explanations and commentaries from different people directions. The research came in five chapters: - Chapter I: the role of the commentator and the impact of their schools in their explanations and the nature of the curriculum and the way they deal with texts. - Chapter II: The sources used by the narrator in providing a full explanation of the commentaries, using the Koran and Hadith and poetry. - Chapter III: The most frequent structures in the pendants: (ruins, women, and camels). - Since the meaning is the ultimate objective of the narrator, Chapter 4 deals with the levels of meaning, because beauty can only be achieved by interpreting the meaning. - Chapter five dealt with two topics: The first in the rhetorical phenomena, which are mentioned in the annotations, he referred to metaphor, metaphor and metaphor in the interpretation of meaning. The second section came to the commentator on the rhythmic excesses and the commission that the poet resorted to in order to moderate the rhythm and the integrity of the weight. - The conclusion was in the findings of the research.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى بيان الجهود النقدية الجمالية عند شراح المعلقات، ولعل هذه الشروح القديمة هي المتلقي الأول لشعر المعلقات. وكان التلقي في المقام الأول لغايات تعليمية وتربوية. وكل القراءات هي تطوير لما جاء به الشراح الأوائل (ابن الأنباري، والنحاس) اللذان احتوى شرحهما جهود الشراح السابقين. وكل هذه القراءات تعد نصًا جامعًا تنظمه علاقة التكامل، لا علاقة التنافر والتضاد. وقد كشفت الرسالة عن نقاط التشابه والاختلاف بين الشراح.
ومن خلال التناول وجدنا أن إبراز الجانب الجمالي لا يبعد عن تفسير المعنى؛ لذلك حاولت إعطاء القارئ صورة كاملة وشاملة عن شروح المعلقات التي وضعت في حقبة زمنية ما (من القرن الثالث إلى مطلع القرن السادس الهجري) فهذه الحقبة الزمنية تضم شروحات عدة وشراحا من مختلفي الاتجاهات.
وقد جاء البحث في خمسة فصول:
- الفصل الأول: دور الشراح وأثر مدارسهم في شروحهم وطبيعة المنهج وطريقة معالجتهم للنصوص.
- الفصل الثاني: المصادر التي استعان بها الشراح في تقديمهم شرحًا وافيًا للمعلقات؛ إذ استعانوا بالقرآن والحديث والشعر.
- الفصل الثالث: تناول البنيات الأكثر دورانًا في المعلقات.
- وبما أن المعنى هو الهدف الأسمى للشراح تناول الفصل الرابع مستويات المعنى؛ لأن الجميل لا يتحقق إلا بتفسير المعنى.
- وتناول الفصل الخامس مبحثين: الأول في الظواهر البلاغية، التي وردت في الشروح، فأشار إلى التشبيه، والاستعارة والكناية ضمن تفسير المعنى.
وجاء المبحث الثاني فوقف الشراح على التجاوزات الإيقاعية والعروضية التي لجأ إليها الشاعر من أجل اعتدال الإيقاع واستقامة الوزن.
وكانت الخاتمة في النتائج التي توصل إليها البحث.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
1
دياب, صالح.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2008
Journal articles
1
0
الكيلاني, مصطفى.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2011
Journal articles
2
0
شوشة, فاروق.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
1
0
الحباشة, صابر.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
0
مظلوم, محمد
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07