Document
الاتساق والانسجام على ضوء القصدية والمقبولية في رسالة الغفران لأبي العلاء المعري.
Other titles
Cohesion and Coherence in Abu Al-Ala 'Al-Maari's Resalat AlGhofran in the light of Intentionality and Acceptability
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This thesis seeks to highlight the role of the (intentionality) of the sender
and the role of (the acceptability) of the recipient in their relationship with the
cohesion and the coherence of the text, as part of a new reading of Resalat
AlGhofran by Abu Ala 'Al-Maari, which is well-known in literature today and in
the past.
Our choice of this subject is a result of our desire to link heritage with
contemporary studies. In addition, there are those who question the literary
gender to which "Resalat AlGhofran" belongs, and there are those who
accuse the message of dispersion of ideas, the complexity of systems, and
abundance of digressions and objections. This applied study seeks to
consider the criterion of the writers' intentionality and its impact on their use of
the means of cohesion and coherence, and the result of this use in influencing
the recipients and their acceptability of the Text.
The linguistic approach has been used in this study due to our full convince of
the effectiveness of this approach in studying "Cohesion and Coherence in
Resalat AlGhofran in the light of Intentionality and Acceptability." The study
included: an introduction, an entry, and two sections that have two chapters
and a conclusion.
The entry contains two topics: the first of which is: The Textual Criteria in
the Linguistics of the Text: it includes (what is between the sentence and the
linguistics, the linguistics of the text and its functions, and some terms of the
linguistics of the text, including the text and the textually and the seven criteria
of textually, which are: intentionality, cohesion, coherence, acceptability,
situationism, information, and intertextuality, and in cohesion we discussed its
five methods in the text, as well as the means of coherence).
As for the second topic: it contains a definition of Abu Al-Ala 'Al-Maari and a
brief definition of the thesis. As for the the first chapter marked "Cohesion in
Resalat AlGhofran in its Relationship to Intentionality and Acceptability," we
addressed in each chapter of the five chapters one of the means of cohesion
and to which extent does the intentionality of Abi Ala Al-Maari of the text
influence his use of this method in the cohesion of the text, and then the
reader's acceptability of the text of Resalat AlGhofran. The second chapter, entitled "The Coherence in Resalat AlGhofran in its
Relationship to Intentionality and Acceptability," contains six chapters, each
chapter presents a means of coherence in Resalat AlGhofran according to the
intentionality of Abu Al-Ala 'Al-Maari in it, and the reader's acceptability of the
text of Resalat AlGhofran as a result of that. At the end of the study, we
reported its results.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تبحث هذه الرسالة في إبراز دور(قصدية) المرسل ودور(تقبل)المتلقي في علاقتهما باتساق النص وانسجامه، ضمن قراءة جديدة لـ "رسالة الغفران" لأبي العلاء المعري، التي كان لها صدى واسع في الأوساط الأدبية قديما وحديثا.
وجاء اختيارنا لهذا الموضوع رغبة منا في ربط التراث بالدراسات المعاصرة. إضافة إلى أن هناك مَن يشكك في نوع الجنس الأدبي الذي تنتمي له" رسالة الغفران"، وهناك مَن يتَّهِم الرسالة بتشتت الأفكار وتعقيد النظم وكثرة الاستطراد والاعتراض. فجاءت هذه الدراسة التطبيقية لِتنظر في معيار قصدية الكاتب وتأثيرها في استعماله لوسائل الاتساق والانسجام، وما ينتج عن هذا الاستعمال في التأثير في المتلقي ومدى تقبله للنص.
اتبعنا في هذا الدراسة منهج لسانيات النص؛ لقناعتنا التامة بفاعلية هذه المنهج في دراسة "الاتساق والانسجام في رسالة الغفران على ضوء القصدية والمقبولية". تضمنت الدراسة: مقدمة ومدخل وبابين فيهما عدد من الفصول وخاتمة. فكان المدخل في مبحثين: الأول منهما: المعايير النصية في لسانيات النص: وفيه (بين نحو الجملة ولسانيات النص، ولسانيات النص ومهامها، وبعض مصطلحات لسانيات النص، ومنها النص والنصية والمعايير السبعة للنصية، وهي: القصدية والاتساق والانسجام والمقبولية والموقفية والإعلامية والتناص، وفي الاتساق تطرقنا إلى وسائله الخمسة في النص، وكذلك وسائل الانسجام). أما المبحث الثاني: ففيه تعريف بأبي العلاء المعري، وتعريف مختصر بـالرسالة. أما الباب الأول الموسوم بـ " الاتساق في رسالة الغفران في علاقته بالقصدية والمقبولية" فقد عالج في كل فصل من فصوله الخمسة وسيلة من وسائل الاتساق ومدى تأثير قصدية أبي العلاء المعري في استعماله لهذه الوسيلة في اتساق النص، ومن ثَمّ مدى تقبُّل القارئ لنص الغفران. عند الانتقال إلى الباب الثاني فإننا وسمناه بـ " الانسجام في رسالة الغفران في علاقته بالقصدية والمقبولية"، وفيه ستة فصول عرضنا في كل فصل وسيلة من وسائل الانسجام على نص الغفران تبعا لقصدية المعري فيه، ومدى تقبل القارئ لنص الغفران نتيجة ذلك. وفي نهاية الدراسة أوردنا نتائجها
وجاء اختيارنا لهذا الموضوع رغبة منا في ربط التراث بالدراسات المعاصرة. إضافة إلى أن هناك مَن يشكك في نوع الجنس الأدبي الذي تنتمي له" رسالة الغفران"، وهناك مَن يتَّهِم الرسالة بتشتت الأفكار وتعقيد النظم وكثرة الاستطراد والاعتراض. فجاءت هذه الدراسة التطبيقية لِتنظر في معيار قصدية الكاتب وتأثيرها في استعماله لوسائل الاتساق والانسجام، وما ينتج عن هذا الاستعمال في التأثير في المتلقي ومدى تقبله للنص.
اتبعنا في هذا الدراسة منهج لسانيات النص؛ لقناعتنا التامة بفاعلية هذه المنهج في دراسة "الاتساق والانسجام في رسالة الغفران على ضوء القصدية والمقبولية". تضمنت الدراسة: مقدمة ومدخل وبابين فيهما عدد من الفصول وخاتمة. فكان المدخل في مبحثين: الأول منهما: المعايير النصية في لسانيات النص: وفيه (بين نحو الجملة ولسانيات النص، ولسانيات النص ومهامها، وبعض مصطلحات لسانيات النص، ومنها النص والنصية والمعايير السبعة للنصية، وهي: القصدية والاتساق والانسجام والمقبولية والموقفية والإعلامية والتناص، وفي الاتساق تطرقنا إلى وسائله الخمسة في النص، وكذلك وسائل الانسجام). أما المبحث الثاني: ففيه تعريف بأبي العلاء المعري، وتعريف مختصر بـالرسالة. أما الباب الأول الموسوم بـ " الاتساق في رسالة الغفران في علاقته بالقصدية والمقبولية" فقد عالج في كل فصل من فصوله الخمسة وسيلة من وسائل الاتساق ومدى تأثير قصدية أبي العلاء المعري في استعماله لهذه الوسيلة في اتساق النص، ومن ثَمّ مدى تقبُّل القارئ لنص الغفران. عند الانتقال إلى الباب الثاني فإننا وسمناه بـ " الانسجام في رسالة الغفران في علاقته بالقصدية والمقبولية"، وفيه ستة فصول عرضنا في كل فصل وسيلة من وسائل الانسجام على نص الغفران تبعا لقصدية المعري فيه، ومدى تقبل القارئ لنص الغفران نتيجة ذلك. وفي نهاية الدراسة أوردنا نتائجها
Category
Theses and Dissertations