Document

الاتزان الانفعالي وعلاقته بالفاعلية الذاتية الإبداعية لدى معلمي الرياضيات بمحافظة مسقط.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Emotional balance and relationship with the creative self-efficacy among teachers of mathematics in Muscat Governorate.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2022
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study aimed to identify the emotional balance and its relationship to creative self-efficacy among teachers of mathematics at Muscat governorates. The study sample consists of (114) teachers of mathematics who were selected randomly. To achieve the study objectives, the researcher used notional balance scale which consist of (40) items and creative self-efficacy scale winch consist of (21) items. Correlation descriptive design was used. The results showed that the level of emotional balance was high (Mean 3.90), while the level of creative self-efficacy was high (Mean 3.681 Regarding correlation coefficient, the results showed that there was significant positive correlation between emotional balance and creative self-efficacy. According to regression, the results showed that emotional balance predicts in (15.3%) of creative self-efficacy among teachers of mathematics in Muscat governorates at Sultanate of Oman (R2-0.153) According to variables, the results showed that there was no significant difference in erotional balance due to sex sud years of experience variables. Regarding creative self-effmacy, the results showed that there was no significant difference due to due to sex and years of experience variables
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية الارتباطية إلى الكشف عن العلاقة بين الاتزان الانفعالي والفاعلية الذاتية الإبداعية لدى معلمي الرياضيات بمحافظة سقط في سلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من (114) معلما ومعلمة من معلمي الرياضيات بمحافظة مسقط تم اختيارهم بالطريقة العشوائية ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياسين هما مقياس الاترين الانفعالي إعداد صالح (2012) والمكون من (10) فقرة ومقياس الفاعلية الذاتية الإبداعية إعداد أبويت (2010 Abbott) والذي الكون من (21) فقرة موزعة على تعدين وهما: (الأداء الإبداعي التفكير الإبداعي)، وأشارت النتائج إلى أن مستوى الأنزين الانفعالي كان مرتفعا (3.90) في الدرجة الكلية للمقياس، كما أظهرت النتائج أن مستوى الفاعلية الذاتية الابداعية مرتفعا (3.68) في الدرجة الكلية للمقياس وفي أبعاده الفرعية وكذلك أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية الاتزان الانفعالي والفاعلية الذاتية الإبداعية لدى عينة الدراسة، كما أظهرت النتائج أن الاتزان الانفعالي يؤثر بمستوى الفاعلية الذاتية الإبداعية بمقدار 15.3%)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاتزان الانفعالي تُعزى لمتغير الجنس، ومتغير سنوات الخبرة، وكذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحسانية في مستوى الفاعلية الثانية الإبداعية لعزى لمتغير الجنس، ومتغير الخبرة.
Category
Theses and Dissertations