Document

‫البنى الصوتية و البنى الدلالية في شعر عمرو النامي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study tackles Phonological and Semantic poetry texts Structures of Amr Al-Na:mi's, who is a prominent contemporary Libyan Arab writer. The study contents of two main chapters. The first chapter is divided into two parts; the first part identifies linguistic sound and explains its components, as such: consonants, vowels, stress and intonation. The second part is devoted to analyze rhythm, including the internal and the external rhythm, its types and its influence on the psycho situation of addresser and addressee. The second chapter is divided into three parts; the first part handles the notion of significance and the semantic fields of poet. The second part is devoted to investigate compositional imperative patterns and their implications as were used by the poet. The third part highlights the concept of symbolism and the types were applied by poet. The study demonstrates, among its other main conclusions, that the poet, to release his feelings of frustration and deprivation, pain and suffering he has experienced throughout his life, he showed a tendency to apply voiced consonants. The poet, also, rely on the stressed word to reinforce his self confidence and hope in prison. Furthermore, the poet showed a tendency to use compositional imperative styles as rhetorical devices to convey implicit meanings, and to use symbols extensively to enrich his poetic language. Finally, the study reveals that various and numerous semantic fields were applied and selected by the poet that mark his stylistic particularity, and express his suffering inside prison
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
تتناول هذه الدراسة الأديب العربي الليبي عمرو النامي، ويعنينا في هذه الدراسة نصوصه الشعرية اللحظة الزمنية التي عاشها، وقد بنيت الدراسة على فصليين اثنين عالجنا فيهما البنية الصوتية والبنية الدلالية في شعر عمرو اللامي، قسمنا الأول منهما على مبحثين، المبحث الأولى ويتناول: التعريف بالصوت ومكوناته من صوامت وصوائت ونبر وتنغيم، والمبحث الثاني: ودرسنا فيه الإيقاع الداخلي والخارجي وأقسامهما، وما يحدثانه من أثر في نفس المتكلم والمخاطب، وأما الفصل الثاني: فجاء على ثلاثة مباحث، بحثنا في أوله مفهوم الدلالة وحقول الشاعر الدلالية إذ كانت الشاعر وقفات عندها، وفي المبحث الثاني: درسنا الأساليب الإنشائية الطلبية عند الشاعر نفسه ودلالتها، وعلاقة الشاعر بهذه الأساليب دون غيرها، وأما المبحث الثالث فتناول: ماهية الرمز، والأشكال الرمزية عند الشاعر، وقد خلصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: من خلال البحث الإجرائي الأدائي لتحليل نصوص النامي، وجدت أصوات الجهر أكثر من الهمس؛ رغبة منه في تفجير طاقات الكبت والحرمان والألم والمعاناة التي كان يمر به- تشكل الكلمة المنبورة وظيفة دلالية يحددها سياقها الوارد فيه، يتم ذلك عن طريق الاعتماد على المقاطع الصوتية، وبذلك تكتمل الصورة المركبة ليبعثها الشاعر دفقة ألم وأمل على نفس باتت رهينة المحابس والسجون. - أخرج عمرو النامي أساليبه الإنشائية الطلبية (الداء، الأمر، النهي، الاستفهام) عن غرضها ووظيفتها الحقيقية إلى أغراض ومعان بلاغية فهم من خلال السياق الواردة فيه، وهذا ما يعرف باسم الانزياح أو العدول، وهذا كثير في شعره، والبحث فيه يحتاج إلى دراسة مستقلة. - يعد استخدام الرموز من الأعمال الإبداعية في النص الأدبي؛ نظرا لفاعليته في الخطاب وما ينتجه من دلالات داخل السياق، فالرمز يحمل أوجها وأقنعة خفية لا يدركها إلا من تمرس فيها وتدرب عليها، وقد استخدم اللامي ذلك في خطابه الشعري. وهكذا تتنوع المستويات الصوتية والحقول الدلالية التي وظفها الشاعر في شعره؛ لتعطي نصوصه الشعرية طابع الخصوصية وتضفي عليها معاناته التي كان يعانيها داخل سجون نظام الظلم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
0
الصالحية, منى بنت سيف بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2015