Document

البنية العاملية لمقياس الميول المهنية 9-12 والأداء التفاضلي لمفرداته وفقاً لمتغير النوع لدى طلبة الصف الحادي عشر في محافظة مسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to investigate the factorial validity of the Occupational Orientation Scale (9_12) for eleventh grader students in the Sultanate of Oman. The study sample included 1721 students from schools in the Governorate of Muscat. Confirmatory factor analysis was conducted using AMOS program on the whole sample. The current study also examined the differential item functioning of the Occupational Orientation Scale according to gender using three different methods (Transformed Item Difficulty, Mantel-Haenszel, Raju UA index). The results of CFA showed a relative decrease in the goodness of fit indices of Holland's six-factor model in the Omani sample. moreover, the results indicated that the DIF was pervasive in the scale. The transformed item difficulty, Mantel-Haenszel procedure, and Raju UA index detected about 15%, 44%, and 63% respectively of items displayed differential item functioning according to gender. The researcher recommended restudying the factorial structure of the scale on other Omani samples and conducting more research to examine the items that exhibited DIF according to gender in the scale.
Arabic abstract
تهدف الدراسه الحاليه الى التحقق من صدق البنيه العاملية لمقياس الميول المهنيه (9_12) المطبقه في مدارس السلطنه لطلبة الصف الحادي عشر وبلغت عينة الدراسه 1721طالبا وطالبه من مدارس محافظة مسقط . تم تطبيق التحليل العاملي التوكيدي باستخدام برنامج AMOS وأظهرت النتائج انخفاض نسبي في مؤشرات ملاءمة النموذج النظري ذو العوامل الستة لمقياس الميول وفقا لنموذج جون هولاند. كما هدفت الى التحقق من الاداء التفاضلي لمفردات المقياس وفقاُ لمتغير النوع الاجتماعي باستخدام ثلاثة طرق مختلفة وهي الصعوبة المحولة للمفردة مانتل هاينزل وراجو. وأوضحت النتائج الكشف عن عدد من المفردات ذات الأداء التفاضلي في أبعاد المقياس وذلك بواقع نسبة 15% بطريقة الصعوبة المحولة، ونسبة 44% بطريقة مانتل هاينزل ونسبة 63% بطريقة راجو وفقاً تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، وقد أوصت الباحثة بضرورة دراسة البنية العاملية للمقياس على عينات عمانية أخرى، ودراسة أسباب الأداء التفاضلي للمفردات عبر النوع الاجتماعي والتي تم الكشف عنها باستخدام الطرق الثلاثة
Category
Theses and Dissertations