Document

العدالة التنظيمية وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي للموظفين في المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to recognise the level of the organizational justice and its relation to the employee's job involvement in the Directorate General of Education in Education, in ALDakhiliyah Governorate in the Sultanate of Oman. . The descriptive method was used and a questionnaire which applied to (220) employees randomly. The study has found that the level of organizational justice in the Directorate General of Education in the Governorate of ALDakhiliyah, according to the point of view of employees, was medium for all dimensions. The results also revealed found that the dimension interactional justice came in first place followed by the second place came dimension procedural justice. While dimension the distributive justice came in last place.The findings also revealed that there were no statistically significant differences (α≤ 0.05) due to the gender and academic qualification variables. However, there were significant differences when referring to years of experience. In addition, the study found that the level of employee's job involvement in the Directorate General of Education was almost high for all dimensions. While dimension behavioral job involvement came in first place followed by second place dimension cognitive job involvement, which came dimension the emotional job involvement career in the last rank. However, there were differences of statistical significance (α≤ 0.05) attributed to the gender variable in favor of males, but there were not any statistical differences attributed to the academic qualification and years of experience variables. Moreover, the results showed a positive correlation between dimensions of organizational justice organizational justice and dimensions of job involvement. In addition, the results indicated that all organizational justice dimensions accounted for (11.9%). To sum up, the study suggested a number of recommendations. Firstly', it is very important to allow the staff to participate making administrative decisions, especially those related to their work in the Directorate General of ALDakhiliyah. Secondly, reconsider the possibility of improving and developing the system of incentives and promotions in terms of material and moral. Thirdly, the professional development plan for all staff should include training and educational courses, which will help them to understand the concept of justice in the Directorate.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرُّف على مستوى العدالة التنظيمية في المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي للموظفين، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، كما تم استخدام الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (220) موظفاً وموظفة تم اختيارهم بطريقة عشوائية.
وأبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن مستوى العدالة التنظيمية في المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية من وجهة نظر الموظفين كانت متوسطة في جميع أبعادها ،وأن بُعد العدالة التعاملية جاء في المرتبة الأولى تلاه في المرتبة الثانية بُعد العدالة الإجرائية، فيما جاء في المرتبة الثالثة والأخيرة بُعد العدالة التوزيعية، وكشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (05,0 α≤) تعزى لمتغير النوع الاجتماعي والمؤهل العلمي، ووجود فروق ذات دلالة تعزى لسنوات الخبرة، كما توصلت الدراسة إلى أن مستوى الاستغراق الوظيفي لدى موظفي المديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية كانت عالية لجميع الأبعاد، وأن بُعد الاستغراق الوظيفي السلوكي جاء في المرتبة الأولى تلاه بُعد الاستغراق الوظيفي المعرفي وجاء بُعد الاستغراق الوظيفي الشعوري في المرتبة الأخيرة، وأيضا وجود فروق ذات دلالة إحصائية (05,0 α≤) تعزى لمتغير النوع الاجتماعي لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المؤهل العلمي وسنوات الخبرة، وأظهرت النتائج وجود علاقة طردية موجبة بين أبعاد العدالة التنظيمية وأبعاد الاستغراق الوظيفي، وأن القدرة التفسيرية لأبعاد العدالة التنظيمية مجتمعة في التنبؤ بالاستغراق الوظيفي بالمديرية العامة للتربية والتعليم بمحافظة الداخلية في سلطنة عُمان بلغت (11.9%).
وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات؛ أهمها: إتاحة الفرصة لمشاركة الموظفين في اتخاذ القرارات الإدارية، وخاصة تلك المتعلقة بعملهم في المديرية، وإعادة النظر في إمكانية تحسين نظام الحوافز والترقيات وتطويره من الناحية المادية والمعنوية، وتضمين الخطة المهنية لجميع الكوادر الوظيفية في المديرية للدورات التدريبية والتثقيفية التي تشعرهم بمبررات العدالة في المديرية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
بوكرامي, سعيد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2022-07
Journal articles
0
0
السماك, محمد.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020-11
Theses and Dissertations
4
0
البوسعيدية, خديجة بنت سالم.
جامعة نزوى.
2021