Document

الذاتية الأكاديمية وعلاقتها بتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية.

Source
مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية. مج. 15. ع. 3. ص. 107-125.
Other titles
Academic self and its relationship to achieving creativity in practicing university student activities.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-12-01
Language
Arabic
English abstract
The research aims to determine the level of academic self-efficacy (academic self - academic behavior - academic achievement) and the level of creativity in engaging in student activities (fluency - flexibility - originality). It further seeks to examine the correlation between academic self-efficacy and creativity in university student activities among university youth, in order to propose procedural mechanisms from a social work perspective to enhance creativity in these activities. The study follows a descriptive approach using a social survey method with a sample-based approach. The results reveal a significant positive correlation between academic self efficacy and achieving creativity in university student activities. The study recommends enhancing academic self-efficacy among university students through activating training activities such as workshops, training courses, and providing a supportive environment to encourage creativity in student activities.
ISSN
Online: 2522-2279
Print: 2312-1270
Arabic abstract
يهدف هذا البحث إلى تحديد مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية (الذات الأكاديمية – السلوك الأكاديمي – التحصيل الأكاديمي)، وتحديد مستوى الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية (الطلاقة – المرونة – الأصالة)، ومن ثم الوقوف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية وتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية للشباب الجامعي. من أجل التوصل إلى إثبات إجراء مقترح من منظور الخدمة الاجتماعية لتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية. وقد انتهج البحث إلى نمط البحوث الوصفية، باتباع المنهج الوصفي مستخدمًا بأسلوب البيئة. وتوصلت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين الكفاءة الذاتية الأكاديمية وتحقيق الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية الجامعية. كما أوصى البحث بضرورة تنمية الكفاءة الذاتية الأكاديمية للشباب الجامعي من خلال تفعيل الأنشطة التدريبية عبر ورش وبرورات تدريبية لفكرها، كما أوصت بتوفير البيئة الداعمة لتشجيع الإبداع في ممارسة الأنشطة الطلابية.
Category
Journal articles