Document

الذكاء الأخلاقي كمتغير وسيط في العلاقة بين سمات الشخصية والتنمر المدرسي لدى طلبة الصفوف (7-9) بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the effect of moral intelligence as an intermediate variable, in the relationship between personality traits and school bullying. The sample of this study consisted of 271 students from grades (7-9) in North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. This study used the school bullying scale (Al-Busaidiyah, 2019), the short measure of the five major factors of personality (TIPI) (2019 (Aldhafri, and the scale of moral intelligence (Al Dhafari, Al Harrasi and Al Rashidi, 2019). The results of Baron & Kenny (1986) multiple regression analysis showed direct effects in the negative direction of the dimensions of personality traits (agreeableness, conscientiousness, and emotional stability) on school bullying, and the presence of direct influences in the positive direction of the dimensions of personality traits (extraversion, agreeableness, and emotional stability, and openness) on moral intelligence, as the results indicated the presence of direct effects in the negative direction of moral intelligence on school bullying. Besides these direct effects, the results of the multiple regression analysis showed by Baron and Kenny method that moral intelligence has an intermediary role in the relationship between personality traits and school bullying, through direct effects in the negative direction of the dimensions of personality traits (emotional stability, conscientiousness, and agreeableness) on school bullying through Moral intelligence. Key words: personality traits, moral intelligence, school bullying
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف على أثر الذكاء الأخلاقي كمتغير وسيط في العلاقة بين سمات الشخصية والتنمر المدرسي لدى عينة مكونة من 271 طالب وطالبة من طلبة الصفوف (7-9) بمحافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية، ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتطبيق ثلاث أدوات وهي مقياس التنمر المدرسي (البوسعيدية، 2019)، والمقياس المختصر للعوامل الخمسة الكبرى للشخصية (TIPI) (2019 (Aldhafri,، ومقياس الذكاء الأخلاقي (الظفري والحراصي والراشدي، 2019).
أظهرت نتائج تحليل الانحدار المتعدد بطريقة بارون وكيني (Baron & Kenny, 1986) إلى وجود تأثيرات مباشرة في الاتجاه السالب لأبعاد سمات الشخصية (القبول، ويقظة الضمير، والإستقرار العاطفي) على التنمر المدرسي، ووجود تأثرات مباشرة في الاتجاه الموجب لأبعاد سمات الشخصية (الإنبساط، والقبول، والإستقرار العاطفي، والإنفتاح على الخبرة) على الذكاء الأخلاقي، كما أشارت النتائج لوجود تأثيرات مباشرة في الاتجاه السالب للذكاء الأخلاقي على التنمر المدرسي.
وإلى جانب هذه التأثيرات المباشرة أظهرت نتائج تحليل الانحدار المتعدد بطريقة بارون وكيني أن للذكاء الأخلاقي دور وسيط في العلاقة بين سمات الشخصية والتنمر المدرسي وذلك من خلال التأثيرات المباشرة في الاتجاه السالب لأبعاد سمات الشخصية (الإستقرار العاطفي، ويقظة الضمير، والقبول) على التنمر المدرسي مروراً بالذكاء الأخلاقي
Category
Theses and Dissertations