Document
الدقة التشخيصية لقياسات الطلاقة القرائية القائمة على المنهاج في فرز الطلاب المعرضين لصعوبات القراءة في الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aims of this study is measuring the diagnostic accuracy for curriculum based measurement (CBM) of oral reading fluency. The study focuses on screening students who are at the risk of reading disabilities in grade fourth in Muscat. Additionally, the study determines the classification of students' levels on oral reading fluency and to achieve these goals, the CBM were used. It is three equivalent tests in different formats and each test has three reading texts. The second used tool in the study is Learning Disabilities Diagnostic Inventory (LDDI). It was implemented as an instrument for teachers to determinate diagnostic accuracy. The CBM was applied on an pilot sample of 40 students, it helped to measure the reliability ofCBM. After that, the CBM was applied on the main sample consisting of 151 students. The results of this study shows the decimal point for the 25 percentile in determining students who are at the risk of reading disabilities is 40 words in one minute. It also exhibits that Receiver Operator Characteristic ROC keeps away toward the far left which indicates the diagnostic power of CBM in oral reading fluency during one minute to determine the risk of reading disabilities. Finally, the study found by useding chi-square that no difference based on gander to determine the three classification levels: frustration, instructional and mastery.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى قياس الدقة التشخيصية لقياسات الطلاقة القرائية القائمة على المنهج في فرز التلاميذ المعرضين لصعوبات الطلاقة القرائية في الصف الرابع الأساسي بمحافظة مسقط، كما سعت إلى تحديد المستويات التصنيفية لمستويات التلاميذ في الطلاقة القرائية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق القياسات القائمة على المنهاج وهي عبارة عن ثلاثة اختبارات متكافئة يحتوي كل منها على ثلاثة نصوص قرائية تقيس الطلاقة القرائية، كما تم تطبيق قائمة تشخيص صعوبات التعلم التي وجهت إلى المعلم كمحك لتحديد الدقة التشخيصية لأدوات الفرز المستخدمة. تكونت عينة الدراسة من 151 تلميذا وتلميذة من الصف الرابع الأساسي. وقد تم حساب المعايير القياسية Benchmark لأدوات الفرز عند المئين 25، وتبين أن الدرجة الفاصلة المناظرة للمئين 25 والتي تفرز التلاميذ إلى فئتين: المعرضين لصعوبات التعلم في القراءة، وغير المعرضين لصعوبات التعلم في القراءة، فوجدت درجة القطع تساوي 40 درجة، وهي تمثل عدد الكلمات المقروءة بدقة من قبل المفحوصين خلال دقيقة واحدة. وقد تم استخدام تحليل خاصية التشغيل للمتلقي Receiver (Operator Characteristics ( ROC من أجل تحديد خصائص الدقة التشخيصية للأدوات فوجدت الحساسية Sensitivity تساوي
0.65، كما بلغت النوعية Specificity 0.69. وقد أظهر تحليل مربع كاي عدم وجود فروق لمتغير النوع على تحديد المستويات التصنيفية الثلاث: مستوى الإحباط، والمستوى التعليمي، ومستوى الإتقان.
0.65، كما بلغت النوعية Specificity 0.69. وقد أظهر تحليل مربع كاي عدم وجود فروق لمتغير النوع على تحديد المستويات التصنيفية الثلاث: مستوى الإحباط، والمستوى التعليمي، ومستوى الإتقان.
Category
Theses and Dissertations