Document

الفروق في الذكاء الثقافي والمرونة المعرفية تبعًا لبعض المتغيرات لدى الطلبة السعوديين المبتعثين والطلبة الدوليين في الجامعات السعودية.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss2pp157-171
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 2، ص. 157–171.
Other titles
Differences in cultural intelligence and cognitive flexibility among Saudi scholarship students and international students in Saudi universities : a study of selected variables.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-03-31
Language
العربية.
English abstract
The study aimed to reveal differences in cultural intelligence and cognitive flexibility depending on the variables of duration of cross-cultural experience and degree of competence in the second language. The study adopted the descriptive, comparative approach, and the total sample amounted to 836 Saudi students on scholarships to the United States of America, Britain, Canada, Australia, New Zealand, Ireland, Singapore and international students in Saudi universities. Tools employed by the study included the Cultural Intelligence Scale and the Cognitive Flexibility Scale. The study concluded differences were found in cultural intelligence according to the length of experience in the sample of students on scholarship with preference to resident students for more than seven years, while the differences in the sample of internationals give favor to residents for less than one year. There were no differences registered in cognitive flexibility according to the duration of experience of the scholarship students. On the other hand, differences were found in cognitive flexibility according to the period of experience of international students with preference to resident students for less than one year. Differences were found in cultural intelligence according to the level of proficiency in the second language in the two samples of scholarship and international students in favor of those with higher linguistic competence. No significant differences were reported in cognitive flexibility according to the level of proficiency in the second language of the scholarship sample, while differences were found in cognitive flexibility according to the level of competence in the second language with preference to those of higher competence. The study recommended carrying out cross-cultural activities that increase contact of students and support experiences. It is also recommended to ensure good language preparation for international students.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة للكشف عن الفروق في الذكاء الثقافي والمرونة المعرفية تبعًا لمتغيري مدة الخبرة عبر الثقافية ومستوى الكفاءة في اللغة الثانية. ونهجت الدراسة المنهج الوصفي المقارن، وبلغ مجموع العينة 836 من الطلبة المبتعثين السعوديين إلى الولايات المتحدة الأمريكية وبريطانيا وكندا وأستراليا ونيوزلندا وإيرلندا وسنغافورة، والطلبة الدوليين في الجامعات السعودية متمثلة في: جامعة أم القرى، والجامعة الإسلامية، وجامعة الملك عبد العزيز، وجامعة الإمام محمد بن سعود، وجامعة الملك سعود، وجامعة الأميرة نورة، وجامعة الملك خالد. واستُخدم مقياسي الذكاء الثقافي، والمرونة المعرفية. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق في الذكاء الثقافي تبعًا لمدة الخبرة عبر الثقافية لدى المبتعثين لصالح المقيمين لأكثر من سبع سنوات، بينما كانت الفروق في عينة الدوليين لصالح المقيمين أقل من سنة. ولم توجد فروق في المرونة المعرفية تبعًا لمدة الخبرة عبر الثقافية لدى المبتعثين ووجدت لدى الطلبة الدوليين لصالح المقيمين أقل من سنة. ووجدت فروق في الذكاء الثقافي تبعًا لمستوى الكفاءة في اللغة الثانية لدى العينتين لصالح الكفاءة الأعلى. ولم توجد فروق في المرونة المعرفية تبعًا لمستوى الكفاءة في اللغة الثانية لدى المبتعثين، بينما وجدت لدى الطلبة الدوليين لصالح الكفاءة الأعلى. وأوصت الدراسة بالقيام بالفعاليات التي تزيد التعرض وتدعم الخبرات، كما توصي بالحرص على الإعداد اللغوي الجيد للطلبة المغتربين.

Category
Journal articles