Document
الحاجات الإرشادية لطلبة السكن الداخلي وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموجرافية بدولة الإمارات العربية المتحدة.
Other titles
The Counseling Needs and their Relation to some Demographic Variables among On-Campus Housing Students in the United Arab Emirates
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
The present study investigates the counseling needs for students
living on campus and their relationship with other demographical factors at
the University Of The United Arab Emirates. The counseling needs were
identified as psychological, academic and social. The study population
consisted of (5985) students, out of them, a random sample of (611) BA students from various colleges were selected.
The results suggest that students living on campus have academic
counseling needs in the first place, followed by psychological and social
needs. There are no statistically significant differences based on sex,
nationality or college. However, the study showed there are statistically
significant differences regarding the students GPA particularly incase of
academic needs. In addition, there are statistically significant differences
for the academic level variable during the three areas of study. While there are no statistically significant differences for the time variable of residency
on campus concerning psychological and social needs, but the study
indicated statistically significant academic differences at the level of (0.05), the results also suggest a statistically significant relationship among the
counseling needs, which reflects that the three needs are interrelated.
The study has recommend the need to introduce counseling
programs for students with low academic achievement, and to implement a
time management programs, and programs to resolve their problems and
enable them to effectively deal with the various obstacles they encounter.
It is also recommended that students should be involved in choosing
the type programs they prefer and the activities they need whether these
activities are educational or recreational. It also called for the needs for
psychological counselors to be available in the dorm to provide them with
psychological and academic support and help them adapt to the dorm life
and becoming part of it.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
استهدفت هذه الدراسة الكشف عن الحاجات الإرشادية لطلبة السكن الداخلي وعلاقتها
ببعض المتغيرات الديموجرافية بجامعة الإمارات العربية المتحدة، وقد تم تحديد الحاجات
الإرشادية للطلبة وفق المجالات الثلاث ( النفسية، والأكاديمية، والاجتماعية). وتكون مجتمع
الدراسة من (5985) طالب وطالبة. وتم اختيار عينة عشوائية طبقية بلغت (611) طالباً
وطالبة من طلبة البكالوريوس من جميع الكليات.
وقد أظهرت النتائج حسب تكرارات استجابات العينة أن طلبة السكن الداخلي
لديهم احتياجات إرشادية أكاديمية بالمرتبة الأولى ثم النفسية ثم الاجتماعية، كما أظهرت
النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية للحاجات الإرشادية وفق متغير الجنس،
والجنسية، والكلية. بينما توجد فروق دالة إحصائياً وفق متغير المعدل التراكمي في الحاجات
الأكاديمية دون المجالات الأخرى. وتبين وجود فروق دالة إحصائياً لمتغير المستوى الدراسي
في جميع مجالات الدراسة الثلاث، بينما لم تسفر النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً
لمتغير مدة الإقامة في السكن وفق المجالين النفسي والاجتماعي، بينما كانت هناك فروق ذات
دلالة إحصائية في المجال الأكاديمي عند مستوى الدلالة .(0.05). كما بينت النتائج وجود
ارتباط ذات دلالة إحصائية بين الحاجات الإرشادية مما يعني ارتباط كل مجال من الحاجات
بالآخر.
وأوصت الدراسة عمل برامج إرشادية للطلبة ذو المعدلات المنخفضة، عمل برامج
إرشادية في كيفية تنظيم الوقت للطلبة المقيمين داخل السكن وعمل برامج لمعالجة مشكلات
طلبة السكن تكسبهم أساليب التعامل الفعال والمناسب مع مختلف المشكلات التي يواجهونها.
إشراك الطلبة في تحديد نوعية البرامج والأنشطة التي يرغبون فيها سواء كانت
تعليمية أو ترفيهية. وجود مرشدين نفسيين في السكن لتوفير الدعم النفسي، والأكاديمي
للطلبة، ومساعدتهم على التكيف مع البيئة السكنية والاستقرار فيها.
ببعض المتغيرات الديموجرافية بجامعة الإمارات العربية المتحدة، وقد تم تحديد الحاجات
الإرشادية للطلبة وفق المجالات الثلاث ( النفسية، والأكاديمية، والاجتماعية). وتكون مجتمع
الدراسة من (5985) طالب وطالبة. وتم اختيار عينة عشوائية طبقية بلغت (611) طالباً
وطالبة من طلبة البكالوريوس من جميع الكليات.
وقد أظهرت النتائج حسب تكرارات استجابات العينة أن طلبة السكن الداخلي
لديهم احتياجات إرشادية أكاديمية بالمرتبة الأولى ثم النفسية ثم الاجتماعية، كما أظهرت
النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية للحاجات الإرشادية وفق متغير الجنس،
والجنسية، والكلية. بينما توجد فروق دالة إحصائياً وفق متغير المعدل التراكمي في الحاجات
الأكاديمية دون المجالات الأخرى. وتبين وجود فروق دالة إحصائياً لمتغير المستوى الدراسي
في جميع مجالات الدراسة الثلاث، بينما لم تسفر النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً
لمتغير مدة الإقامة في السكن وفق المجالين النفسي والاجتماعي، بينما كانت هناك فروق ذات
دلالة إحصائية في المجال الأكاديمي عند مستوى الدلالة .(0.05). كما بينت النتائج وجود
ارتباط ذات دلالة إحصائية بين الحاجات الإرشادية مما يعني ارتباط كل مجال من الحاجات
بالآخر.
وأوصت الدراسة عمل برامج إرشادية للطلبة ذو المعدلات المنخفضة، عمل برامج
إرشادية في كيفية تنظيم الوقت للطلبة المقيمين داخل السكن وعمل برامج لمعالجة مشكلات
طلبة السكن تكسبهم أساليب التعامل الفعال والمناسب مع مختلف المشكلات التي يواجهونها.
إشراك الطلبة في تحديد نوعية البرامج والأنشطة التي يرغبون فيها سواء كانت
تعليمية أو ترفيهية. وجود مرشدين نفسيين في السكن لتوفير الدعم النفسي، والأكاديمي
للطلبة، ومساعدتهم على التكيف مع البيئة السكنية والاستقرار فيها.
Category
Theses and Dissertations