Document
العلاقة بين سلوكيات السيلفي والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى النساء السعوديات في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss2pp132-152
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 2، ص. 132–152.
Other titles
The correlation between selfie behaviors and the Big Five personality factors among Saudi women in the light of some demographic variables.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-04-02
Language
العربية.
English abstract
The current study aimed to explore the Correlation between selfie behaviors and the Big Five Personality Factors in the light of some demographic variables. The comparative descriptive method was used. The sample consisted of (288) female in the Kingdom of Saudi Arabia. Demographic data sheet, selfie behaviors and the scale of the big five personality traits prepared by Al-Ruwaitea (2007) were used. The results of the study showed that younger and single women tend to take more selfies and post them on social media, while divorced women are interested in getting more likes on their selfies. The results also showed that there is a statistically significant positive relationship between neuroticism and using filters/ applications to edit images before publishing them, as well as concerning in the number of likes on selfies after publishing them. Extraversion was also positively associated with the frequency of taking group photos and publishing selfies on social media.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين سلوكيات السيلفي والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية، وتمَّ استخدام المنهج الوصفي الارتباطي المقارن، وتضمَّنت عينة الدراسة (288) من النساء في المملكة العربية السعودية، وتمَّ استخدام استبانة تتضمن معلومات ديموغرافية، ومعلومات حول السلوكيات المختلفة لتصوير السيلفي، ومقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصية (الرويتع، 2007). وبينت النتائج أن النساء الأصغر عمرًا والعازبات يمِلنَ لالتقاط صور السيلفي، ونشرها عبْر وسائل التواصل الاجتماعي، في حين تهتم النساء المطلقات بالحصول على عدد أكبر من الإعجابات على صور السيلفي الخاصة بهن. كما وضحت النتائج وجود علاقة موجبة دالة إحصائيًّا بين بُعد العصابية وكل من استخدام الفلاتر/ التطبيقات لتحرير الصور قبل نشرها، وكذلك الاهتمام بعدد الإعجابات على صور السيلفي بعد نشرها. كما يرتبط الانبساط بشكل إيجابي ودال إحصائيًّا مع التقاط الصور الجماعية، ونشر صور السيلفي على وسائل التواصل الاجتماعي.
Category
Journal articles