Document

المعايير التربوية والفنية لإنتاج الوسائط المتعددة واختيارها ومدى مراعاتها في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at determining the educational standards and technical standards that should be taken into account when producing or selecting multimedia in teaching Arabic to non-Arabic speakers. It also revealed the extent to which these Standards are considered in the multimedia used by teachers in the institutions of teaching Arabic to non-native speakers in Oman. Descriptive and content analysis. The researcher prepared a list of Standards derived from the literature and previous studies, and was verified by the arbitrators. A content analysis card was prepared using the criteria for analysis. It consisted of 80 criteria divided into two parts. The educational standards are divided into five axes: content Scientific, objectives, content presentation, educational activities, calendaring and promotion. The second technical standards are distributed on two axes, namely: display screen and display features. The number of media included in the study sample was 45 medically selected, 14 of which were PowerPoint and 31 were video. The results showed that the availability of educational and technical standards in multimedia, whether in the general average or in the average availability of multimedia of the type of visual (video) or presentations (PowerPoint) came to a medium degree. The results revealed that there were no significant differences at the level of (α ≤ 0.05(between the availability of educational standards and the availability of technical standards for the production of multimedia in teaching Arabic to non-Arabic speakers. There are no statistically significant differences at the level of )α ≤ 0.05( in the availability of educational and technical standards for the production of multimedia in the teaching of the Arabic language to other speakers attributed to the type of medium: the video viewer, and presentations (PowerPoint). In light of the results of the study, the study recommended working on the production of multimedia for the teaching of Arabic language to non-native speakers, and taking advantage of the educational and technical standards that emerged in this study in the production of multimedia dedicated to teaching Arabic to non-Arabic speakers. It also recommended training teachers in the field of teaching Arabic to non-Arabic speakers Media production processes are visual (video) for easy handling.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة تحديد المعايير التربوية والمعايير الفنية التي ينبغي مراعاتها عند إنتاج أو اختيار الوسائط المتعددة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، والكشف عن مدى مراعاة تلك المعايير في الوسائط المتعددة التي يستخدمها المعلمون في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها في سلطنة عمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي وباستخدام أسلوب تحليل المحتوى.
أعدّ الباحث قائمة بالمعايير اشتقها من الأدب التربوي والدراسات السابقة، وتم التأكد من صدقها من خلال المحكمين، وتم إعداد بطاقة تحليل محتوى استخدمت فيها المعايير فئاتاً لتحليل، وتكونت من 80 معيارا، انقسمت إلى جزئين، الأول المعايير التربوية موزعة على خمسة محاور، هي: المحتوى العلمي، والأهداف، وطريقة عرض المحتوى، والأنشطة التعليمية، والتقويم والتعزيز. والثاني المعايير الفنية موزعة على محورين، هما: شاشة العرض ومميزات العرض. وتم التحقق من صدقها وثباتها، وبلغ عدد الوسائط المتعددة التي شملتها عينة الدراسة 45 وسيطا، تم اختيارها بطريقة قصدية، منها 14 من نوع العرض التقديمي (بوربوينت) و 31 من نوع المشاهد المرئية (فيديو).
وأظهرت النتائج أن توافر المعايير التربوية والفنية في الوسائط المتعددة سواء في متوسطها العام أو في متوسط توافرها في الوسائط المتعددة من نوع المشاهد المرئية (فيديو) أو العروض التقديمية (بوربوينت) جاء بدرجة متوسطة، كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين درجة توافر المعايير التربوية ودرجة توافر المعايير الفنية لإنتاج الوسائط المتعددة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) في درجة توافر المعايير التربوية والفنية لإنتاج الوسائط المتعددة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها تعزى إلى نوع الوسيط: المشاهد المرئية (فيديو)، والعروض التقديمية (بوربوينت).
وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بالعمل على إنتاج وسائط متعددة خاصة بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، والاستفادة من المعايير التربوية والفنية التي خرجت بها هذه الدراسة في إنتاج الوسائط المتعددة المخصصة لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، كما أوصت بتدريب المعلمين في مجال تعليم العربية للناطقين بغيرها على عمليات الإنتاج للوسائط من نوع المشاهد المرئية (فيديو) وذلك ليسهل عليهم التعامل معها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
2
الخروصية, أسمهان بنت سليمان بن طالب.
جامعة السلطان قابوس
2020
Theses and Dissertations
9
3
الشبلي, علي بن سعيد.
الجامعة الإسلامية العالمية
2017