Document
المناخ المدرسي وعلاقته بالالتزام التنظيمي في مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة مسقط
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aims at identifying the reality of school climate and its relationship to organizational commitment from the perspective of teachers in basic education school in Muscat. Four hundred teacher (400) participated in the study. To meet the objectives of the study used a tool to measure school climate and a tool to measure organizational commitment.
Statistical analysis of data through (SPSS) has revealed various findings. The major result showed that school climate scored higher means in all four dimensions: teacher professional behavior, collegial leadership, academic achievement press, and school-community relationship. Based on gender, the results of t-test showed that there were statistical significant differences between male and female teacher in general index of school climate. Specifically, female teachers scored higher in each dimension of teacher professional behavior and school-community relationship compared to male. Regarding organizational commitment, generally teachers showed high level of commitment (M= 3.48) with dimensions effective and normative organizational commitment scored the highest (M= 3.83 and 3.41 respectively) whereas continuance organizational commitment scored the moderate level (M= 3.20). Based on years of experience, the results of one-way ANOVA indicated that there were statistical significant differences of teachers' organizational commitment, whereas teachers with experience of 15 years or more showed higher affective and normative commitment than teachers with less years of experience.
For correlations, generally, the relationship of school climate and organizational commitment was moderate positive significant (r= 0.58, p≤0.01). The dimension of affective organizational commitment showed moderate positive significant relationship with academic achievement and collegial leadership ( r= 0.55- 0.50, p≤ 0.01) and weak positive significant relationship with teacher professional commitment and school community (( r= 0.47- 0.41 p≤ 0.01). Continuance commitment indicated weak positive significant relationship with each dimension of school climate ( r= 0.31- 0.44, p≤ 0.01), whereas normative commitment indicated weak positive significant relationship with academic achievement press and school community ( r=0.36 and r= 0.39, p≤ 0.01 respectively) and very weak positive significant relationship with each of collegial leadership and teacher professional commitment (r=0.23 and r= 0.29, p≤ 0.01 respectively).
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة واقع المناخ المدرسي وعلاقته بالالتزام التنظيمي من وجهة نظر معلمي مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي بمحافظة مسقط، وبلغت عينة الدراسة (400) معلم ومعلمة، لتحقيق أهداف الدراسة استخدمت أداة لقياس المناخ المدرسي، وأداة لقياس الالتزام التنظيمي.
وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية (SPSS)، أظهرت نتائج الدراسة أن واقع المناخ المدرسي كان إيجابيا، بدرجة كبيرة على جميع أبعاد الأربعة: القيادة الجماعية، والسلوك المهني للمعلم، والتحصيل الدراسي، والمجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة، وأظهرت نتائج اختبار (t-test) لمتغير النوع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لواقع المناخ المدرسي بشكل عام، وعلى بعدي "السلوك المهني للمعلم" و"المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة" لصالح الإناث، كما توصلت النتائج إلى أن واقع الالتزام التنظيمي كان مرتفعا بمتوسط حسابي بلغ (3,48)، وأن أبعاد الالتزام التنظيمي جاءت بدرجة مرتفعة على بعدي "الالتزام العاطفي والمعياري"، حيث بلغ متوسطهما (3,83)، (3,41) على التوالي، بينما جاءت درجة الالتزام المستمر بتقدير متوسط بلغ (3,20)، واستنادا إالى سنوات الخبرة ونتائج اختبار (أنوفا الاحادي) توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لبعدي "الالتزام العاطفي" ، و " الاتزام المعياري" تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، لصالح ذوي الخبرة من 15 سنة فأكثر.
ودلت النتائج على وجود علاقة ارتباطية طردية بين المناخ المدرسي والالتزام التنظيمي بدرجة متوسطة بلغت (0,58)، حيث جاءت علاقة بعد الالتزام العاطفي بدرجة متوسطة مع بعدي (القيادة الجماعية - التحصيل الدراسي)، تراوحت بين (0,55 - 0,41) ، ومع بعدي (السلوك المهني للمعلم - المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة)، بقيمتين بلغتا (0,36 ، 0,39) على التوالي، بينما جاءت علاقته بدرجة ضعيفة جدا مع بعدي (القيادة الجماعية - السلوك المهني للمعلم)، بقيمتين بلغتا (0,23 -0,29) على التوالي.
توصي الدراسة أهمية تعزيز المناخ المدرسي، وتفعيل العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة، وتعزيز الالتزام المستمر في المؤسسات التربوية.
وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الرزمة الإحصائية (SPSS)، أظهرت نتائج الدراسة أن واقع المناخ المدرسي كان إيجابيا، بدرجة كبيرة على جميع أبعاد الأربعة: القيادة الجماعية، والسلوك المهني للمعلم، والتحصيل الدراسي، والمجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة، وأظهرت نتائج اختبار (t-test) لمتغير النوع وجود فروق ذات دلالة إحصائية لواقع المناخ المدرسي بشكل عام، وعلى بعدي "السلوك المهني للمعلم" و"المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة" لصالح الإناث، كما توصلت النتائج إلى أن واقع الالتزام التنظيمي كان مرتفعا بمتوسط حسابي بلغ (3,48)، وأن أبعاد الالتزام التنظيمي جاءت بدرجة مرتفعة على بعدي "الالتزام العاطفي والمعياري"، حيث بلغ متوسطهما (3,83)، (3,41) على التوالي، بينما جاءت درجة الالتزام المستمر بتقدير متوسط بلغ (3,20)، واستنادا إالى سنوات الخبرة ونتائج اختبار (أنوفا الاحادي) توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لبعدي "الالتزام العاطفي" ، و " الاتزام المعياري" تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، لصالح ذوي الخبرة من 15 سنة فأكثر.
ودلت النتائج على وجود علاقة ارتباطية طردية بين المناخ المدرسي والالتزام التنظيمي بدرجة متوسطة بلغت (0,58)، حيث جاءت علاقة بعد الالتزام العاطفي بدرجة متوسطة مع بعدي (القيادة الجماعية - التحصيل الدراسي)، تراوحت بين (0,55 - 0,41) ، ومع بعدي (السلوك المهني للمعلم - المجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة)، بقيمتين بلغتا (0,36 ، 0,39) على التوالي، بينما جاءت علاقته بدرجة ضعيفة جدا مع بعدي (القيادة الجماعية - السلوك المهني للمعلم)، بقيمتين بلغتا (0,23 -0,29) على التوالي.
توصي الدراسة أهمية تعزيز المناخ المدرسي، وتفعيل العلاقة بين المدرسة والمجتمع المحلي وأولياء أمور الطلبة، وتعزيز الالتزام المستمر في المؤسسات التربوية.
Category
Theses and Dissertations