Document

‫المقامة في الادب العماني

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
English abstract
This study aims to shed light on a literary type which was not deeply looked at i.e. (Al Maqama "Verse" in the Omani Literature) as the research selection in this side was based on the gist of the subject without wider elaboration. The study meant to cover this subject from the various following aspects: First: the study focused on the detailed Omani (Maqama) and its owners counting on what have been made available of relevant translations. The orderly historical method was the method of this study, which also discussed the primary start-ups of this literary type based on the opinions of some researchers. The study also went in this side to prove the literary of the Maqama (Verse), which despite stopping in some other Arab background, it continued in the Omani literary background. Second: the study focused on personalities in Omani Maqama and tried to provide a vision on the personality of each Maqamna indicating the imagination and reality in featuring the personality as well as the areas of difference and similarity of the Omanis Mamams themselves from one side, and of those who wrote in this art like Al Hamzani and Al Hariri based on the comparative component. Third: The study also covered the two components of time and place in order to make use of some varieties provided by researchers on the contemporary concept of time and place in the literary work. The study also tried to utilize from these varieties within the two components of time and place in Omani Maqama based on which the time was divided into internal time and external time while the place was also split to general place and special place. The study mainly attributed this split, in addition to the earlier varieties, to the Maqama itself and the implications of some of its expressions. Fourth: the study dealt with the artistic side in the Omani Maqama.. in this context, it covered the form of Maqama which proved to be similar in most of the Omani Maqama, not only this, but the form structure of the Omani Maqama was almost same like those of Al Hamazani and Al Hariri. The language used in the study proved that Al Hawaria is the best to highlight in the Maqama, and usually this Hawariya are between the novelist and the hero and is in more than a position. As regards the rhetorical beautifiers, the study also covered looked deeply at the Maqama components of rhyme and resemblance. In this context, the study sought to establish whether the Maqama is a type of the short story or not?. The study managed to deal with the varieties of the short story and compare them with varieties of the Maqama. The study concluded that despite the story literature and Maqama literature meet in some components, the Maqama cannot be considered as a short story, but an independent literary type.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى الوقوف عند جنس أدبي لم ينل حظه من الدراسة ألا وهو (المقامة في الأدب العماني)، حيث كان الاختيار البحثي في هذا الجانب مبنيا على جدة الموضوع، وعدم تناوله بصورة واسعة. عمدت الدراسة على تناول هذا الموضوع من عدة جوانب تمثلت في الآتي: أولا: عنيت بالثبت التفصيلي للمقامات العمانية وأصحابها مستندة في ذلك الي ما توفر من ترجمات لمن كتب في هذا المجال. وقد كان المنهج التاريخي التسلسلي هو منهج هذه الدراسة، وقد ناقشت كذلك البدايات الأولى لهذا الجنس الأدبي، وذلك اعتمادا على آراء بعض الباحثين، كما عرجت في هذا الجانب أيضا الى اثبات أن أدب المقامة، رغم توقفه في بيئات الأدب العربي الأخرى، فانه ظل مستمرا في بيئة الأدب العماني. ثانيا: اعتنت الدراسة بتناول الشخصيات في المقامة العمانية وحاولت تقديم رؤية عن شخصيات كل مقامي على حدة موضحة جوانب الخيال والواقع في رسم الشخصيات، وكذا جوانب الاختلاف والتشابه عند المقاميين العمانيين أنفسهم من جانب، وعند غيرهم ممن كتب في هذا الفن من أمثال الهمذاني والحريري وذلك اعتمادا على عنصر المقارنة. ثالثا: تناولت الدراسة أيضا عنصري الزمان والمكان، وذلك بالاستفادة من بعض المعطيات التي قدمها بعض الباحثين حول مفهوم عنصري الزمان والمكان في العمل الأدبي، وقد حاولت الافادة من هذه المعطيات، وإسقاطها على عنصري الزمان والمكان في المقامة العمانية، والتي على أساسها تم تقسيم الزمان الى زمن داخلي وزمن خارجي، وتم تقسيم المكان إلى مكان عام ومكان خاص، وقد استندت الدراسة في هذا التقسيم اضافة الى المعطيات السابقة إلى أحداث المقامة نفسها، وإلى البعد الدلالي لبعض الألفاظ. رابعا: تعرضت الدراسة للجانب الفني في المقامة العمانية، وفي هذا السياق تم تناول الشكل، والذي أثبتت أنه جاء على وتيرة واحدة في جل المقامات العمانية، وليس هذا فحسب، بل أن المقامات العمانية لم تخرج في بنائها الشكلي عن المقامات الهمذانية والحريرية. أما لغة السرد فان الدراسة أثبتت أن الحوارية هي التي تبرز في المقامة، وعادة ما تكون هذه الحوارية ما بين الراوي والبطل، وتكون هذه الحوارية في أكثر من موقف. أما المحسنات البديعية فقد وقفت عندها الدراسة متناولة ما في المقامات من س جع وجناس وتشبية. وكان آخر ما توقفت عنده في هذا الجانب هو إثبات هل المقامة هي نوع من أنواع القصة القصيرة أم لا ؟ وقد عمدت الدراسة في ذلك الى تناول معطيات القصة القصيرة، ومقارنتها بمعطيات المقامة، وذلك بحسب ما تناوله بعض الباحثين في هذا المجال، وقد خلصت إلى أنه رغم الالتقاء بين أدب القصة وأدب المقامة في بعض العناصر المكونة لكل منهما، إلا أنه لا يمكن اعتبار المقامة قصة قصيرة، بل إن المقامة جنس أدبي مستقل بذاته.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
1
0
الربيعي, عبدالرزاق.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2006
Journal articles
0
0
فتحي, إبراهيم.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والإعلان.
2012
Journal articles
0
0
إمام, طارق.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
2011
Journal articles
0
0
الأسدي, جواد.
مؤسسة عمان للنشر والأنباء والإعلان.
1995
Journal articles
0
0
العقيد, يوسف.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
0
0
شبانة, عمر.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والإعلان.
1997-10