Document
الميول المهنية وعلاقتها بالاتجاه نحو المواد الدراسية الاختيارية لدى طالبات الصف العاشر بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
This study is targeted to investigate the relationship between vocational inclination and attitude towards optional instructional subject matters upon tenth grade female students in the Sultanate of Oman, and also to investigate the relationship of parents' instructional standard with daughters' inclination towards optional instructional subject matters.
To achieve the goals, the researcher conducted the study using a simple random sample composed of 420 students (girls) of the tenth grade in North Batinah region in the Sultanate of Oman. The sample represents 8 % of the study community in North Batinah region.
For the purpose of the study, the researcher applied Holland's SDS Standard Scale and designed the inclination questionnaire with acceptable validity and reliability indicators. To answer the research questions of the study, data had been statistically analyzed through frequencies, percentages, arithmetic means, standard deviations and
skewness coefficients to understand how students were distributed over Holland's six vocational dispose environments and also to calculate the average inclination of the students towards optional instructional subjects matters. Also T-tests and a One-way Analysis of Variance (ANOVA) was applied to compare the two means and examine the statistical significance between them. Spearman & Pearson correlation coefficients were also used to study the relationship between the study variables.
STUDY RESULTS:
1. Girls were distributed over the six vocational environments by different
percentages wherein the Social Environment reached the highest percentage (49.52 %). The Art Environment (21.43 %), th Explorer Environment (17.14%), the Traditional Environment (5.71 %), the Adventurous Environment (4.52%) and the Realistic Environment (1.66 %).
2. Female students" inclinations were positive towards optional educational subjects and the average performance of all subjects of the study sample was obtained by attitude scale (84.41) with a standard deviation of (10, 58).This average was higher than hypothetical average (68). All the results for mean comparisons were found significant at the level (a ≤0.01).
3. The finding of positive correlations between vocational variables and inclination towards optional educational subjects were confirmed at the level of significance (a ≤0.01).
4. The finding of positive correlations between vocational variables and inclination towards optional educational subjects were confirmed at the level of significance (a ≤0.05) instructional levels of fathers.
5. The finding of positive correlations between vocational variables and inclination towards optional educational subjects were confirmed at the level of significance (a ≤0.01) instructional levels of mothers.
On the light of interpretation and discussion of the study results, the researcher proposes a number of recommendations. The following are some of them:
1. Endeavor to speed up the development of vocational inclination upon students through practicing different practical experiences, by practicing different hobbies and activities, carrying out field tours and visits to work and training. sites with endeavor to crystallize vocational inclination rapidly.
2. Application of profession in favor tests upon female students, in addition to personality abilities and other factors, provided that it will help to achieve the correct vocational guidance which should not be limited to giving only information and knowledge.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الميول المهنية لطالبات الصف العاشر واتجاههن نحو المواد الدراسية الاختيارية، والتعرف كذلك على علاقة المستوى التعليمي للوالدين بالميول المهنية للطالبات وباتجاهاتهن نحو المواد الدراسية الاختيارية. ولتحقيق الأهداف أجرت الباحثة الدراسة على عينة تكونت من (٤٢٠) طالبة من طالبات الصف العاشر بمنطقة الباطنة شمال بسلطنة عمان ، وتم اختيار هن بطريقة عشوائية
وبنسبة 8% من مجتمع الدراسة، ولأغراض الدراسة استخدمت الباحثة مقياس هولاند J.HOLLAND للتفضيل المهني (SDS) وأعدت استبانة الاتجاه التي لها مؤشرات مقبولة للصدق والثبات. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم تحليل البيانات إحصائياً باستخدام حساب التكرارات ، والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية، لمعرفة كيف تتوزع الطالبات على بيئات الميول المهنية الستة لهولاند ، وكذلك لحساب متوسط اتجاه الطالبات على مقياس الاتجاه نحو المواد الدراسية الاختيارية . كما تم اس تخدام اختبار "ت" (T-test ( ( لمقارنة متوسطي
الاتجاهات الافتراضي والحسابي وتحليل التباين الأحادي (One - Way ANOVA) المقارنة جميع المتوسطات واختبار الدلالة الإحصائية بينهما.
وتم أيضاً استخدام معامل ارتباط بيرسون لبحث العلاقة بين متغيرات الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
١- إن الطالبات توزعن على بيئات الميول المهنية الستة بنسب متفاوتة حيث حصلت البيئة الاجتماعية على أعلى نسبة (٤٩,٥٢) تلتها البيئة الفنية (٢١,٤٣) ، وبعدها المستكشفة (١٧,١٤) ثم التقليدية (٥,٧١) ، ومن ثم المغامرة (٤,٥٢) وأخيراً الواقعية (١,٦٦) .
٢- إن اتجاهات الطالبات جاءت إيجابية نحو المواد الدراسية الاختيارية وبلغ متوسط أداء أفراد العينة على مقياس الاتجاه ( ٨٤,٤١ ) بانحراف معياري (١٠,٥٨) وجاء هذا المتوسط أعلى من المتوسط الحيادي (٦٨) وجاءت الاختبارات التي أجريت لمقارنة المتوسطات داله إحصائياً عند مستوى دلاله ۱
(۰٫۰۰۱) وجود علاقة ارتباط موجبة بين متغيري الميول المهنية، والاتجاه نحو المواد الدراسية الاختيارية وداله عند مستوى دلاله ( ۰,۰۱ ) .
٤- وجود علاقة ارتباط موجبة بين متغيري الميول المهنية، والاتجاه نحو المواد الدراسية
الاختيارية تبعا للمستوى التعليمي للأب ودالة عند مستوى دلاله ( ٠,٠٥ ).
ه. وجود علاقة ارتباط موجبة بين متغيري الميول المهنية، والاتجاه نحو المواد الدراسية
الاختيارية تبعا للمستوى التعليمي للأم ودالة عند مستوى دلاله ( ۰٫۰۱ ).
وفي ضوء تفسير ومناقشة النتائج اقترحت الباحثة مجموعة من التوصيات والتي من بينها:
١- العمل على تسريع تنمية الميول المهنية للطالبات من خلال ممارسة خبرات عملية متنوعة تكمن في ممارسة الهوايات المختلفة، والأنشطة والقيام بالرحلات والزيارات الميدانية لمواقع العمل والتدريب حيث أنها تعمل على تبلور الميول المهنية بسرعة.
۲- تطبيق اختبارات الميول المهنية على الطالبات بالإضافة إلى اختبارات الشخصية والقدرات وغيرها على أن يقوم بها متخصصون فهي تساعد على التوجيه المهني السليم ، وأن لا يقتصر التوجيه المهني على إعطاء المعلومات والمعارف فقط ولقد أعدت الباحثة مقترحات لدراسات لاحقة.
وبنسبة 8% من مجتمع الدراسة، ولأغراض الدراسة استخدمت الباحثة مقياس هولاند J.HOLLAND للتفضيل المهني (SDS) وأعدت استبانة الاتجاه التي لها مؤشرات مقبولة للصدق والثبات. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم تحليل البيانات إحصائياً باستخدام حساب التكرارات ، والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية، لمعرفة كيف تتوزع الطالبات على بيئات الميول المهنية الستة لهولاند ، وكذلك لحساب متوسط اتجاه الطالبات على مقياس الاتجاه نحو المواد الدراسية الاختيارية . كما تم اس تخدام اختبار "ت" (T-test ( ( لمقارنة متوسطي
الاتجاهات الافتراضي والحسابي وتحليل التباين الأحادي (One - Way ANOVA) المقارنة جميع المتوسطات واختبار الدلالة الإحصائية بينهما.
وتم أيضاً استخدام معامل ارتباط بيرسون لبحث العلاقة بين متغيرات الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
١- إن الطالبات توزعن على بيئات الميول المهنية الستة بنسب متفاوتة حيث حصلت البيئة الاجتماعية على أعلى نسبة (٤٩,٥٢) تلتها البيئة الفنية (٢١,٤٣) ، وبعدها المستكشفة (١٧,١٤) ثم التقليدية (٥,٧١) ، ومن ثم المغامرة (٤,٥٢) وأخيراً الواقعية (١,٦٦) .
٢- إن اتجاهات الطالبات جاءت إيجابية نحو المواد الدراسية الاختيارية وبلغ متوسط أداء أفراد العينة على مقياس الاتجاه ( ٨٤,٤١ ) بانحراف معياري (١٠,٥٨) وجاء هذا المتوسط أعلى من المتوسط الحيادي (٦٨) وجاءت الاختبارات التي أجريت لمقارنة المتوسطات داله إحصائياً عند مستوى دلاله ۱
(۰٫۰۰۱) وجود علاقة ارتباط موجبة بين متغيري الميول المهنية، والاتجاه نحو المواد الدراسية الاختيارية وداله عند مستوى دلاله ( ۰,۰۱ ) .
٤- وجود علاقة ارتباط موجبة بين متغيري الميول المهنية، والاتجاه نحو المواد الدراسية
الاختيارية تبعا للمستوى التعليمي للأب ودالة عند مستوى دلاله ( ٠,٠٥ ).
ه. وجود علاقة ارتباط موجبة بين متغيري الميول المهنية، والاتجاه نحو المواد الدراسية
الاختيارية تبعا للمستوى التعليمي للأم ودالة عند مستوى دلاله ( ۰٫۰۱ ).
وفي ضوء تفسير ومناقشة النتائج اقترحت الباحثة مجموعة من التوصيات والتي من بينها:
١- العمل على تسريع تنمية الميول المهنية للطالبات من خلال ممارسة خبرات عملية متنوعة تكمن في ممارسة الهوايات المختلفة، والأنشطة والقيام بالرحلات والزيارات الميدانية لمواقع العمل والتدريب حيث أنها تعمل على تبلور الميول المهنية بسرعة.
۲- تطبيق اختبارات الميول المهنية على الطالبات بالإضافة إلى اختبارات الشخصية والقدرات وغيرها على أن يقوم بها متخصصون فهي تساعد على التوجيه المهني السليم ، وأن لا يقتصر التوجيه المهني على إعطاء المعلومات والمعارف فقط ولقد أعدت الباحثة مقترحات لدراسات لاحقة.
Category
Theses and Dissertations