Document
القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة وعلاقتها بتفكيرهم المنطقي الرياضي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to investigate the mathematical proof ability among ninth grade students in Muscat region and its relationship to their mathematical logical thinking, and also to investigate the differences in their levels of mathematical logical thinking (high, average, low), sex, and levels of mathematical proof skills (translation, derivation, construction, evaluation).
The sample consisted of (321) subjects, (162) males and (159) females from six school in Muscat region. All subjects were administered into mathematical proof test developed by the researcher and mathematical logical thinking test. The findings showed that:
- The average of students' performance on mathematical proof test is lower than the educational accepted criterion. - There was a positive relationship between mathematical proof and mathematical logical thinking. There were significant differences in student's mathematical ability proof due to their levels of mathematical logical thinking. - There was no significant difference between male and female student's in mathematical proof ability. - There were significant differences in student's
mathematical ability proof due to their levels of mathematical proof skills. Eventually, the study recommended helping students to develop their mathematical proof skills by developing facility with inductive and deductive reasoning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن قدرة طلبة الصف التاسع من التعليم العام على البرهان الرياضي، وعلاقة ذلك بالتفكير المنطقي لديهم، واختلاف هذه القدرة باختلاف مستويات تفكيرهم المنطقي، وباختلاف جنسهم، وباختلاف نوع مهارة البرهان الرياضي. وقد تكونت عينة الدراسة من (۳۶۱) طالبا وطالبة منهم (۱۹۲) طالبا، و(۱۰۹) طالبة موزعين على ست مدارس من المدارس التابعة لمديرية التربية والتعليم بمسقط. وتحقيقا لأغراض الدراسة فقد قامت الباحثة بتطبيق أداتين هما: اختبار القدرة على البرهان الرياضي من إعدادها تحققت من صدقه وثباته، واختبار مقنن في التفكير المنطقي الرياضي، وبعد المعالجة الإحصائية كشفت النتائج عن: : وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلبة على اختبار القدرة على
البرهان الرياضي وبين المستوى المقبول تربويا. : وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة وتفكيرهم المنطقي الرياضي. : وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القدرة على البرهان الرياضي تعزي إلى مستويات التفكير المنطقي لديهم (عالي، متوسط، متدني). : عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة تعزي إلى عامل الجنس. : وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة تعزى إلى نوع مهارة البرهان الرياضي (تحویل، اشتقاق، صياغة، تقویم). وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات منها الاهتمام بتنمية مهارات الطلبة في البرهان الرياضي من خلال المناقشات الاستقرائية والاستدلالية.
البرهان الرياضي وبين المستوى المقبول تربويا. : وجود علاقة ارتباطية ايجابية بين القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة وتفكيرهم المنطقي الرياضي. : وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى القدرة على البرهان الرياضي تعزي إلى مستويات التفكير المنطقي لديهم (عالي، متوسط، متدني). : عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة تعزي إلى عامل الجنس. : وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط القدرة على البرهان الرياضي لدى الطلبة تعزى إلى نوع مهارة البرهان الرياضي (تحویل، اشتقاق، صياغة، تقویم). وفي ضوء نتائج الدراسة قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات منها الاهتمام بتنمية مهارات الطلبة في البرهان الرياضي من خلال المناقشات الاستقرائية والاستدلالية.
Category
Theses and Dissertations