Document

القراءة الحرة وعلاقتها بالثقافة الإسلامية لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي بماحفظة مسقط بسلطنة عمان

Publisher
جامعة العلوم الاسلامية بماليزيا
Language
Arabic
English abstract
This study investigates the practice of independent reading level and its effect towards religious awareness (Islam, Iman, and Ihsan) among post-primary education students (11/12) in Muscat, Sultanate of Oman. This study aims to describe students' demographic differences at independent reading according to gender and grade. The problem of study based on the numerous complaints on low students' interests of independent reading that brought serious concerns among Oman community. This study used the descriptive and correlation method. The researcher used the random stratified sample which the sample size was (n=750). This study distributed two questionnaires designed by the researcher himself: The first questionnaire for measuring the practice of independent reading level which consisted of (20) sub constructs. Yet, the second questionnaire for evaluating the level of religious awareness which consisted of (18) sub constructs based on three themes. The result showed that the practice of independent reading level among post-primary education students (11/12) in Muscat, Sultanate of Oman was in average. The findings also showed that there are no significant differences at independent reading level according to gender and grade. However, the result showed that there was statistically significant relationship between independent reading level and the three levels of religious awareness (Islam, Iman, and Ihsan). As a conlusion, the researcher recommends the importance of independent reading for students by cultivating various activities such as reading competiton, reading carnival and so on. Lastly, the researcher suggests educators to encourage independent reading and gain better religious awareness among students.
Sponsorship
لا يوجد
Series
;2
Arabic abstract
تبحث هذه الدراسة عن مستوى ممارسة القراءة الحرة عند طلاب التعليم ما بعد الأساسي ( 11/12) بمحافظة مسقط بسلطنة عمان، وتقيس أثره على مستويات الوعي بمراتب الدين ( الإسلام، والإيمان، والإحسان). وتهدف الدراسة للكشف عن مستوى ممارسة الطلبة للقراءة الحرة، وتفصيل اختلاف الطلبة في هذه الممارسة باعتبار النوع الاجتماعي( ذكر/ أنثى)، والصفّ الدراسي( 11/12). وتهدف الدراسة أيضا إلى الوقوف على مستوى أثر الارتباط بين القراءة الحرة ومراتب الدين الثلاثة لدى المجتمع المدروس. تكمن مشكلة الدراسة في أن المشتغلين في حقول الثقافة والتربية والنشر في السلطنة يعبرون عن قلقهم المتزايد في أبحاثهم ومقالاتهم عن انحدار القراءة الحرة وتراجعها في مجتمعاتنا. كذلك جاءت هذه الدراسة لتعالج جملة من الأفكار التي تنأى بالقراءة الحرة عن كل ما يتعلق بمراتب الدين،والبحث عن مدى تأثير القراءة الحرة بمراتب الدين، ويستخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وقد استخدم الباحث العينة العشوائية الطبقية؛ وكان حجم العينة (750) طالبا وطالبة، واستخدم الباحث أيضا استبانتين من تصميمه: الاستبانة الأولى لقياس ممارسة القراءة الحرة احتوت على 20 فقرة، والاستبانة الثانية لقياس الوعي بمراتب الدين الثلاثة احتوت على 18 فقرة في ثلاث محاور، وقد أبدت نتائج البحث بأن مستوى ممارسة الطلاب للقراءة الحرة درجة متوسطة، وأنه لا توجد فروق تفصيلية ذات دلالة إحصائية تعزى إلى اختلاف النوع الاجتماعي ( ذكور/ إناث). وأظهرت نتائج البحث أيضا أنه لا توجد فروق تفصيلية ذات دلالة إحصائية تعزى إلى اختلاف مستوى الصف الدراسي (11/12)، وقد اكتشفت الدراسة بأنه توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين مستويات القراءة الحرة ومستويات الوعي بمراتب الدين: الإسلام؛ والإيمان؛ والإحسان. حول هذه النتائج أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بممارسة القراءة الحرة لدى الطلبة بطرق متنوعة من مسابقات ومهرجانات قرائية وغيرها من المناشط وأوصى المشتغلين بالشأن الإسلامي بضرورة الاهتمام بالقراءة الحرة من أجل تعزيز الوعي بمراتب الدين.
Category
Theses and Dissertations