Document

القيادة التعليمية لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي وعلاقتها بالأداء المهني للمعلمين في سلطنة عُمان.

Other titles
The instructional leadership of post-basic education school principals and its relationship to the professional performance of teachers in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the degree of instructional leadership practice among principals of post-basic education schools and its relationship to the professional performance of teachers in the Sultanate of Oman. To achieve the objective of this study, a qualitative approach using surveys was utilized to collect data after verifying its validity and reliability. The sample of the study consisted of 344 male and female teachers of post-basic education schools (grades 11-12) in the Governorates of Muscat and Al Dakhiliyah, in the Sultanate of Oman. The study reached a set of results, most notably. Based on the teachers' perspectives, there is a significant relationship between the instructional leadership practices of post-basic school principals in the Sultanate of Oman. The study also found that there were no statistically significant differences at the significance level (α ‏‎ ‏≥‏0.05) In the responses of the study sample about the degree of instructional leadership practice among principals of post-basic education schools based on the study's control variables (governorate, educational qualification, and years of experience). In addition, the findings showed statistically significant differences at the significance level (α ‏‎‏≥‏ ‎0.05) in the degree of instructional leadership practice that is attributed to the gender variable in favor of females. The study also concluded that the degree of effectiveness of the professional performance of teachers is high. Results of the study also showed that there were no statistically significant differences at the significance level (α ‏‎‏≥‏ ‎‏0.05) In the responses of the study sample about the degree of effectiveness of the professional performance of teachers in post-primary education schools based on the study's control variables (governorate, academic qualification, and years of experience). However, there were statistically significant differences at the significance level (α ‏‎‏≥‏‎ 0.05) in the degree of the professional performance effectiveness based on the control variable gender in favor of females. There also was a positive, medium, and statistically significant correlation between the degree of school principals' practice of instructional leadership, and the degree of effectiveness of teachers' professional performance. In light of the findings of the study, it is recommended to expand the training of school principals on instructional leadership due to the positive relationship between instructional leadership training and the professional performance of teachers. It is also recommended that a systematic program of exchange visits between male and female schools is established in order to exchange experiences between teachers in the two dimensions of professional performance.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة القيادة التعليمية لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي وعلاقتها بالأداء المهني للمعلمين في ‏سلطنة عُمان، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، كما استخدمت الاستبانة لجمع البيانات والمعلومات وذلك بعد التأكد من صدقها وثباتها، وطُبقت على عينة مكونة من (344) معلمًا ومعلمة في مدارس التعليم ما بعد الأساسي الصفوف (11-12) في محافظتي مسقط والداخلية بسلطنة عُمان.
وتوصلت الدراسة إلى ‏أن درجة ممارسة مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي في سلطنة عُمان للقيادة ‏التعليمية من وجهة نظر المعلمين كبيرة جدا، كما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) في درجة ممارسة القيادة التعليمية تُعزى لمتغيرات الدراسة (المحافظة، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة)، كما توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) في استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة ممارسة القيادة التعليمية لدى مديري مدارس التعليم ما بعد الأساسي ‏تُعزى لمتغير (الجنس) لصالح الإناث.
وتوصلت الدراسة أيضا إلى أن درجة فاعلية الأداء المهني للمعلمين‏ كبيرة جدًا‏، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥α) في استجابات أفراد عينة الدراسة حول درجة فاعلية الأداء المهني للمعلمين بمدارس التعليم ما بعد الأساسي تُعزى لمتغيرات الدراسة ‏(المحافظة، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة)، وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ‏‏(0.05≥α) في درجة فاعلية الأداء المهني تُعزى لمتغير (الجنس) لصالح الإناث.‏
كما كشفت عن وجود علاقة ارتباطية متوسطة موجبة ودالة إحصائيًا بين درجة ممارسة مديري المدارس للقيادة التعليمية، ودرجة فاعلية الأداء المهني للمعلمين‏.
وفي ضوء ما توصلت إليه نتائج الدراسة، أوصت ‏بالتوسع في تدريب جميع مديري المدارس على القيادة التعليمية؛ نظرًا للعلاقة الإيجابية بينها وبين الأداء المهني للمعلمين، ‏وإعداد برنامج تبادل زيارات بين مدارس الذكور والإناث؛ لتبادل الخبرات بين المعلمين في بُعدي الأداء المهني.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
الزعبي، محمد تيسير.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-12-01
Theses and Dissertations
8
0
البلوشية، محفوظة بنت راشد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2023
Theses and Dissertations
9
1
الجابري، سند بن ساعد بن جميل.
جامعة السلطان قابوس
2023
Theses and Dissertations
8
0
العلوي, راشد بن حمد بن علي.
جامعة الشرقية
2023-10-11