Document
الشعر العماني في العصرين النبهاني و اليعربي : إشكالية الإبداع و الاتباع
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study sought understanding the general characteristics of the Omani poetry in the Ya'rubi and Nabhani ages, which are the parallel ages to the Mamluke and Ottoman ages in the general Arabic field. The study tries to answer the following fundamental question; did the Omani poetry enter during these two ages the weakness stage in the artistic level and the stagnation in the meanings and the sterility in the imagination as was the state in the parallel ages in the general Arab environment? Qr that the Omani poetry was an exception from that general state? And did the special political and social situations that Oman lived in the studied ages support that supposed exception? Or that the Omani poetry in this stage had similar appearances that were known of the poetry of the Mamluke and Ottoman ages? And to what limit it had incurred into them? The answer to these pivotal questions will lead definitely to making a general imagination - and do not say general decisive judgements - about the level of monopolization and creativity in the Omani poetry and will give a general image about the site of the Omani poetry in the two ages from the rhyme circles that attracted to its concealment the manners of this stage: its poetry and its prose. For the sake of handling this topic the researcher has put the study in three main chapters with an introduction and a conclusion, with some other appendices supporting the study content. From the methodological side, it was a must for the researcher to study the Arabic poetry in the ages parallel to these ages (Nabahani and Ya'rubi) in the general Arabic field. The researcher depended on the available studies, trying the extraction of the phenomena that described the age poetry whether on the poetry level or on the level of the producers of the poetic work, focussing his effort on the poets' states, the poetic language, the meanings, the poetic purposes, the poetry music and the poem structure, so that he exerts his effort in the subsequent chapters on following those phenomena and the development of its spread and its acceptance in the Omani poetic environment, using a descriptive and analytic historical approach in matching the poetic texts so that he concentrated in the subsequent chapters on studying the Omani poetry in the two ages under study. The study concluded that the Omani poetry in the two ages had accepted a lot of those appearances and features on the level of the poetic language, the meanings and the poetic purposes, which form in these fields most of those features. However, they had been accepted in relatively later time, taking longer temporal process compared to the state in the general Arab field, while noting that the poetic language with respect to its linguistic safety remained keeping its freshness and its eloquence in all the two stages with a slight and limited presence to the colloquial poetry. The researcher has also concluded that the Omani poetry had refused other poetic features, for their contradiction with the social and religious nature to the Omani society or for the weak contact of the Omani poets in the two stages by the general Arab poetic production, that had limited the reception of some appearances especially those that relate to the new poetic purposes and those that relate to the poetry music and the poem structure that witnessed only very slight changes The researcher has confirmed that the decisive general judgments do not express the matters truth. And it gives - most of the time - misleading and premature results in a poetic field where exceptions and the disparity in the level of the poetic performance are spread on the level of the poetic age and on the poet level sometimes
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
سعت هذه الدراسة إلى الوقوف على الخصائص العامة للشعر العماني في العصرين اليعربي و النبهاني، وهما العصران الموازيان للعصرين المملوكي والعثماني في المجال العربي العام، عبر طرح سؤال رئيسي مفاده: هل دخل الشعر العماني في هذين العصرين مرحلة الضعف في المستوى الفني والجمود في المعاني والعقم في الخيال الأدبي ؟ كما كان عليه الحال في العصرين الموازيين في البيئة العربية العامة ؟ أم أن الشعر العماني كان استثناء من تلك الحالة العامة؟ وهل دعمت الأوضاع السياسية والاجتماعية الخاصة التي عاشتها عمان في عصري الدراسة ذلك الاستثناء المفترض ؟ أم أن الشعر العماني في هذه المرحلة تلبس بذات المظاهر التي عرفت على شعر العصرين المملوكي والعثماني ؟ وإلى أي حد توغل فيها ؟ إن الإجابة على هذه الأسئلة المحورية ستؤدي حتما إلى صنع تصور عام - ولا أقول أحكاما جازمة عامة - عن مستوى التفرد والإبداع في الشعر العماني ، وستعطي صورة عامة عن موقع الشعر العماني في العصرين من دوائر الإتباع التي جذبت إلى مداراتها أدب هذه المرحلة شعره ونثره . ومن أجل معالجة هذا الموضوع وضع الباحث دراسته هذه في ثلاثة فصول رئيسية مع مقدمة وخاتمة، وبعض الملاحق الأخرى الداعمة لمضمون الدراسة. ومن الناحية المنهجية كان لابد للباحث من دراسة الشعر العربي في العصور الموازية لهذين العصرين (النبهاني واليعربي في المجال العربي العام وهما العصران (المملوكي والعثماني)، واعتمد في ذلك على دراسات الباحثين المتوفرة، محاولا استخلاص الظواهر التي وصف شعر العصر بها سواء على مستوى الشعر أو على مستوى منتجي العمل الشعري مركزا جهده على أحوال الشعراء و اللغة الشعرية و المعاني والأغراض الشعرية و موسيقى الشعر وبنية القصيدة ليبذل جهده في الفصول التالية في تتبع تلك الظواهر و تتطور انتشارها وتقبلها في الوسط الشعري العماني، مستخدما منهجا تاريخية وصفية و تحليلية في مقاربة النصوص الشعرية حيث عكف في الفصلين التاليين على دراسة الشعر العماني في العصرين موضوع الدراسة. متوصلا إلى نتيجة مفادها أن الشعر العماني في العصرين تقبل كثيرا من تلك المظاهر وتلك السمات على مستوى اللغة الشعرية، و المعاني والأغراض الشعرية وهي تشكل في هذه . المجالات أغلب تلك السمات، ولكنه تقبلها في وقت متأخر نسبية آخذة سيرورة زمنية أطول : مما كان عليه الحال في المجال العربي العام، مع ملاحظة أن اللغة الشعرية من حيث سلامتها اللغوية ظلت محتفظة بنضارتها وفصاحتها في المرحلتين جميعا مع وجود طفيف ومحدود للشعر العامي. كما توصل الباحث إلى أن الشعر العماني رفض سمات شعرية أخرى، لمناقضتها للطبيعة الاجتماعية والدينية للمجتمع العماني، أو لضعف اتصال الشعراء العمانيين في المرحلتين بالإنتاج الشعري العربي العام، مما حد من استقبال بعض المظاهر خاصة تلك التي تتعلق بالأغراض الشعرية المستحدثة وتلك التي تتعلق بموسيقى الشعر وبنية القصيدة التي لم تشهد سوى تغييرات طفيفة جدا. لقد عمل الباحث على إثبات أن الأحكام العامة الجازمة لا تعبر عن حقيقة الأمور وتعطي - في أغلب الأحيان - نتائج مضللة ومبتسرة في مجال شعري تشيع فيه الاستثناءات و التفاوت في الأداء الشعري على مستوى العصر الشعري وعلى مستوى الشاعر أحيانا
Category
Theses and Dissertations