Document

التدريب على نموذج الممارسة العامة و أثره في تحسين الأداء المهني مع الحالات الفردية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
The current research aimed to train a group of school social workers to use the generalist model of social work (Micro level) and to examine its impact to improve the practice of social workers with students' cases. The training program was designed on the common basis of training to provide workers with knowledge and skills of generalist practice and to train them to apply the generalist model with individuals. The quasi-experimental design was the basic method to examine the relation between the training program as independent variable and improving the professional performance of social workers of the experimental group as dependent variable. The researcher used the classical design of two groups (pretest-post-test of controlled and experimental group). Both groups consisted of (17) social workers from Muscat Educational District. The training program continued for 5 training days (30 training hours) followed by some additional activities for one semester. The most important results were as follows: 1- The training program helped social workers of the experimental group to improve their professional knowledge, skills and the ability to apply stages of generalist practice model. Statistical analysis revealed that there is a significant difference between the pre-test and the post-test of the experimental group. 2- Results demonstrated that the training program led to significant differences between the experimental and the controlled group as regard to knowledge, skills, and the ability to apply the steps of generalist model. 3- The analysis of reports of school cases -based on generalist practice model- demonstrated the social workers of the experimental group applied steps and skills of the generalist model and workers show good ability to use the model. On the basis of results, the researcher recommended to use the current program to train school social workers to improve their performance with students' cases.
Arabic abstract
استهدف هذا البحث تدريب مجموعة من الأخصائيين الاجتماعيين العاملين في المجال المدرسي على نموذج الممارسة العامة في العمل الاجتماعي واختبار أثر هذا التدريب في تحسين أدائهم المهني في التعامل مع الحالات الفردية. وقد تم إعداد البرنامج التدريبي وفق الأسس العلمية للتدريب بهدف تزويد أعضاء المجموعة التدريبية بالأسس النظرية التي تعتمد عليها الممارسة العامة مع الحالات الفردية، وكذلك إكسابهم مهارات الممارسة المهنية، وتدريبهم على التطبيق العملي لنموذج الممارسة العامة مع الحالات الفردية.
وقد تبنت الباحثة المنهج شبه التجريبي في بحثها والذي يختبر العلاقة بين التدريب على نموذج الممارسة العامة كمتغير مستقل، وتحسين الأداء المهني للأخصائيين الاجتماعيين مع الحالات الفردية التي يتعاملون معها في المدارس کمتغير تابع. وقد استخدمت الباحثة التصميم التجريبي الكلاسيكي (مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة يجري عليهما قياس قبلي وبعدي)، وتتشكل كل مجموعة من (۱۷) أخصائي وأخصائية اجتماعية تم اختيار أعضائهما من منطقة مسقط التعليمية وفقا لاعتبارات معينة. وقد تم تنفيذ البرنامج التدريبي لمدة خمسة أيام تدريبية أعقبه بعض أنشطة المتابعة التكميلية للبرنامج استمرت لفصل دراسي واحد.
وقد توصل هذا البحث إلى عدد من النتائج أهمها: .. أكدت النتائج أن البرنامج التدريبي قد أدى إلى تحسين معارف ومهارات الأخصائيين
الاجتماعيين وقدرتهم على تطبيق خطوات الممارسة العامة في المجموعة التجريبية مع الحالات الفردية، حيث أكد التحليل الإحصائي للنتائج أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي. ۲. أكدت النتائج أن البرنامج التدريبي قد أدى إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج التدريبي فيما يتعلق بمعارف ومهارات الممارسة العامة وقدرة الأخصائيين على تطبيق خطوات النموذج،
ذلك على الرغم من أنه لم تكن هناك فروق بين المجموعتين قبل تطبيق البرنامج. 3. أكدت نتائج تحليل استمارات الحالات الفردية التي تعامل معها الأخصائيون في المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج التدريبي أن الأخصائيين الاجتماعيين قد طبقوا خطوات الممارسة العامة ومهاراتها في عملهم مع هذه الحالات، وهو ما يؤكد قدرتهم على استخدام هذا النموذج بعد تلقيهم للبرنامج التدريبي وفي ضوء نتائج البحث، توصي الباحثة بتدريب الأخصائيين الاجتماعيين في المجال المدرسي على نموذج الممارسة العامة لتحسين أدائهم المهني مع الحالات الفردية.
Category
Theses and Dissertations