Document
التفاؤل وعلاقته بجودةِ الحياةِ الوظيفيةِ لدى المعلمينَ والمعلمات في سلطنةِ عُمان.
Other titles
Optimism and its relation to Quality of Career life for male and female Teachers in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2022
Language
Arabic
Subject
English abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين التفاؤل وجودة الحياة الوظيفية للمعلمين والمعلمات في سلطنة عُمان، والتعرف على مستويات كلٍ من التفاؤل وجودة الحياة الوظيفية لديهم والكشف عن الفروق في مستويات هذه المتغيرات لدى عينة الدراسة تبعاً لمتغير الجنس، واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، وقد طُبقت على عينة عشوائية مكونة من ( 275) معلماً ومعلمة من معلمي ومعلمات ثلاث محافظات تعليمية في سلطنة عُمان وهي محافظة مسقط ومحافظة جنوب الباطنة ومحافظة شمال الباطنة، حيث طُبقت عليهم القائمة العربية لمقياس التفاؤل من إعداد عبد الخالق (1996) ومقياس جودة الحياة الوظيفية من إعداد أبو يونس (2013)، وقد تم استخدام اختبار(ت) t-test لعينتين مستقلتين وعدد من الإحصاءات الوصفية.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: أن مستوى التفاؤل لدى المعلمين والمعلمات في سلطنة عُمان مرتفع جدًا بمتوسط حسابي بلغ (4.45) وبنسبة (89%)، ومستوى مرتفع لجودة الحياة الوظيفية بمتوسط حسابي بلغ (4.15) وبنسبة (83%)، كما أظهرت نتائج الدراسة أنه توجد علاقة موجبة دالة إحصائياً بين التفاؤل وجودة الحياة الوظيفية، وأنه توجد فروق في مستوى جودة الحياة الوظيفية لدى المعلمين والمعلمات لصالح المعلمات. وبناءً على نتائج الدراسة فقد أوصت الباحثة بجملة من التوصيات واقترحت إجراء المزيد من الدراسات حول موضوع تفاؤل المعلمين وتأثيره على المستوى التحصيلي للطلاب، وإجراء دراسات جديدة في جودة الحياة الوظيفية للمعلمين تبعاً لمتغيرات أخرى غير متغير الجنس، مثل التخصص الأكاديمي وسنوات الخبرة.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
This study aimed to identify the relationship between optimism and the quality of career life of teachers in the Sultanate of Oman, to identify the levels of optimism and the quality of their career life and to reveal the differences in the levels of these variables among the study sample according to the gender variable, and the study adopted the relational descriptive approach, and it was applied on a random sample consisting of (275) male and female teachers from three educational governorates in the Sultanate of Oman, namely the Governorate of Muscat, the Governorate of South Al-Batinah and the Governorate of North Al-Batinah, where the Arab List of Optimism Scale prepared by Abdul Khaleq (1996) was applied to them and the Quality of Job Quality Scale prepared by Abu Yunus (2013), and the (T) test was used for two independent samples and several descriptive statistics.
The study found several results, the most important of which are: that the level of optimism among teachers in the Sultanate of Oman is very high, and the level of quality of career life is high, and the results of the study showed that there is a statistically significant positive relationship between optimism and the quality of career life, and that there are differences in the level of quality of career life of male and female teachers for the benefit of female teachers. Based on the results of the study, the researcher recommended a set of recommendations and suggested conducting more studies on the topic of teachers 'optimism and its impact on students' achievement level, and the quality of teachers 'career life according to the variables of academic specialization and years of experience.
The study found several results, the most important of which are: that the level of optimism among teachers in the Sultanate of Oman is very high, and the level of quality of career life is high, and the results of the study showed that there is a statistically significant positive relationship between optimism and the quality of career life, and that there are differences in the level of quality of career life of male and female teachers for the benefit of female teachers. Based on the results of the study, the researcher recommended a set of recommendations and suggested conducting more studies on the topic of teachers 'optimism and its impact on students' achievement level, and the quality of teachers 'career life according to the variables of academic specialization and years of experience.
Category
Theses and Dissertations