Document

التحديات التي تواجه الشباب العربي في مجتمع المعرفة.

Source
المؤتمر العلمي الدولي الأول لكلية الآداب والعلوم الاجتماعية، مج.2، ص. 115-156.
Other titles
مجتمع المعرفة : التحديات الاجتماعية و الثقافية و اللغوية في العالم العربي..حاضرا و مستقبلا
Publisher
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2007-12
Language
Arabic
English abstract
Youth, as it represents the vital pillar of the social structure, has the right to be given the opportunity to perform its social role in society, in its construction, development and growth. And the good performance of this expected role comes only by providing the conditions for creative interaction of young people within society, which highlight knowledge as one of the most important conditions required for interaction, but the desired interaction is affected by several circumstances that prevent their involvement in public community life, including ignorance or poor awareness of the elements engage. This is while the nature of the era with its technical and cultural developments, this era known as the age of knowledge urges the youth to interact and launch, albeit electronically, with the post-written culture, the culture of the information age, and most of the youth in our Arab society have responded to that, in exchange for the difficulty in breaking into The world of newly invented technologies, with what it requires of a professional mentality that is ready to absorb it and prepared to master the work on its inventions and innovations. This difficulty is still increasing the alienation of the skilled and prepared young generation from the adult generation that did not live, did not master, and did not have sufficient preparation for the requirements of those inventions and innovations. In addition, these global developments help young people discover many contradictions in the existing controversy about their relationship to their culture, their frame of reference, family and society, and their relationship to the developments of the era and its rapid changes, which leads them to a kind of imbalance in their network of relationships and to a kind of dispersion in the formation of their ideas, especially since they are He has become absorbed in the data of a global culture that transcends political, geographical and cultural borders.
Arabic abstract
إن الشباب إذ يمثل الركن الحيوي من أركان البناء الاجتماعي من حقه أن يفسح له المجال لأداء دوره الاجتماعي في المجتمع، في بنائه وتطوره ونمائه. وان حسن الأداء لهذا الدور المتوقع لا يأتي إلا بتوفير شروط التفاعل الخلاق للشباب داخل المجتمع، و التي تبرز المعرفة كواحدة من أبرز الشروط التي يتطلبها التفاعل، إلا أن التفاعل المرغوب يتأثر بعدة ملابسات تحول دون انخراطهم بالحياة المجتمعية العامة، من بنها الجهل أو ضعف الوعي بمقومات الانخراط. هذا في حين أن طبيعة العصر بمستجداته التقنية والثقافية، هذا العصر الذي يعرف باسم عصر المعرفة تلح على الشباب لكي يتفاعل وينطلق ولو بصورة الكترونية مع ثقافة ما بعد المكتوب، ثقافة عصر المعلومات، وقد استجاب معظم الشباب في مجتمعنا العربي لذلك، مقابل أن الصعوبة في اقتحام عالم التقنيات المبتكرة حديثا بما يتطلبه من ذهنية مهنية مستعدة لاستيعابه ومتهيئة لإتقان العمل على اختراعاته و ابتكاراته هذه الصعوبة ما تزال تزيد من ابتعاد جيل الصغار المتقن المستعد عن جيل الكبار الذي لم يعايش ولم يتقن ولم يتوفر لديه الاستعداد الكافي لمتطلبات تلك الاختراعات والابتكارات. فضلا عن أن هذه المستحدثات العالمية تساعد الشباب على اكتشاف الكثير من التناقضات في الجدلية القائمة حول علاقته بثقافته وإطاره المرجعي اسريا ومجتمعيا وعلاقته بمستجدات العصر ومتغيراته المتسارعة، مما يقوده إلى نوع من عدم التوازن في شبكة علاقاته والى نوع من التشتت في تشكيل أفكاره، لا سيما وانه قد أصبح يتشرب معطيات ثقافة عالمية تتجاوز الحدود السياسية والجغرافية و الثقافية.
Category
Conferences & workshops

Same Subject

Conferences & workshops
3
0
الهلالي, محمد مجاهد.
كلية الآداب، جامعة السلطان قابوس.
2007-12
Conferences & workshops
7
0
الفلاحي, عبدالله بن محمد.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2007-12
Conferences & workshops
5
1
عثمان, عبدالرحمن صوفي.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2007-12