Document

التعليم في مدينتي :‏ ‏مسقط و مطرح بين عامي (1888-1970).

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aims to explore the different historical phases of education development in the period spanning from 1888 to 1970. The study talks about the schools that existed during the period of study and discusses the nature of the educational system in each phase starting from teaching Quran in the Katateeb and ending with modern education. The study also sheds light on the educational role of the Arabian Mission in Muscat and Muttrah since its foundation until 1970 and explores the different means which the residents of Muscat and Muttrah resorted to in order to continue their education abroad. The study employs a descriptive historical methodology in discussing the elements of education for each phase, such as schools and the nature of the educational scheme. An analytic induction approach is also followed to study, analyse and criticize documents, texts and oral narratives. Besides, a qualitative approach is applied in studying and analysing the statistical data to be used in the study as required. This study is divided into an introduction, four chapters and a conclusion. The first chapter discusses the status of education in Oman from the second half of the eighteenth century to the end of the nineteenth century. It also talks about the cities of Muscat and Muttrah with regards to their political and administrative importance as well as their financial and social conditions just before the period of study. This chapter also covers the status of education in Oman from the beginning of the Al Busaidi reign to 1888. The second chapter is dedicated to talk about the educational role of the Arabian Mission in Muscat and Muttrah in terms of the nature of the educational system and the schools the Mission founded. The third chapter focuses on the religious and government education. It talks about the religious schools established in Muscat and Muttrah, the early governmental efforts in education dating back to 1914, the historical phases through which education developed in both cities as well as the nature of the educational system in each phase. The fourth chapter discusses the non-governmental education in Muscat and Muttrah with a particular focus on the society-led education for which Muttrah was distinguished over Muscat. This chapter explains also how the residents of the two cities pursued further education abroad as the education provided in both cities was only to the sixth elementary class. A number of important findings have emerged from this study. The study has revealed the possible reasons why education did not improve in Muscat and Muttrah as it remained restricted to the elementary classes since its inception in 1940 until 1970. The study also identifies that the Arabian Mission in Muscat and Muttrah provided a variety of educational activities that were mainly executed for missionary purposes as depicted in the reports and works of the Mission staff. It has also emphasised how the communities of both cities had shown a high level of religious and sectarian tolerance in education. While the Shafi'i school in Muscat taught the Shafi'i jurisprudence, the school at Masjid al Khour taught the Ibadi jurisprudence. In Muttrah, the society-led schools taught the Twelver Imamiyyah jurisprudence. The non-Muslim Indian group (called the Banyan) had their own schools in each of the two cities. Finally, the study managed to identify the names, dates and nature of the educational systems of the society-led schools which existed in Muttrah. Such phenomena was unique enough to distinguish Muttrah from Muscat.
Arabic abstract
تهدف الدراسة إلى تتبع المراحل التاريخية التي مر بها التعليم في مسقط و مطرح بين عامي (۱۸۸۸ - ۱۹۷۰م)، من خلال الحديث عن المدارس التي وجدت، ودراسة طبيعة النظام التعليمي لكل مرحلة، ابتداء من التعليم القرآني المتمثل في الكتاتيب، وصولا إلى التعليم الحديث. كما هدفت الدراسة للكشف عن الدور التعليمي للإرسالية العربية في مسقط منذ نشأتها، وحتى نهاية فترة الدراسة. وأبرز الوسائل والطرق التي لجأ إليها أبناء مسقط و مطرح لمواصلة تعليمهم في الخارج
وقد اتبع الباحث المنهج التاريخي الوصفي عند الحديث عن المؤسسات التعليمية في كل مرحلة كالمدارس، وطبيعة النظام التعليمي، كما اتبع الباحث المنهج الاستقرائي التحليلي لدراسة الوثائق والنصوص، والروايات الشفهية، وتحليلها ونقدها بغية الوصول إلى استنتاجات حول موضوع الدراسة. أما المنهج الكمي فقد لجأ إليه الباحث لدراسة البيانات الإحصائية وتحليلها وتوظيفها في الجوانب التي تحتاج إليها الدراسة
وقسمت الدراسة إلى مقدمة وأربعة فصول وخاتمة، تناولت في الفصل الأول أوضاع التعليم في عمان منذ النصف الثاني من القرن الثامن عشر وحتى نهاية القرن التاسع عشر الميلادي، متضمنة الحديث عن مدينتي مسقط و مطرح من حيث أهميتهما السياسية والإدارية وملامح الأوضاع الاقتصادية والاجتماعية للمدينتين قبيل فترة الدراسة، والحديث عن أوضاع التعليم في عمان منذ قيام الدولة البوسعيدية إلى فترة بداية الدراسة. أما الفصل الثاني فقد خصص للحديث عن الدور التعليمي للإرسالية العربية في مسقط و مطرح، من حيث طبيعة النظام التعليمي، والمدارس التي أسستها الإرسالية. بينما تناول الفصل الثالث المراحل التاريخية التي مر بها التعليم المدينتين (التعليم الديني، التعليم شبة النظامية التعليم النظامي) من خلال الحديث عن مكونات كل مرحلة من حيث المدارس وطبيعة النظام العليمي القائم بها. في حين تناول الفصل الرابع، التعليم غير الحكومي الذي ظهر في مسقط و مطرح، مع التركيز على التعليم الأهلي الذي تميزت به مطرح عن مسقط كما تضمن هذا الفصل الحديث عن مواصلة التعليم الأبناء مسقط و مطرح في الخارج، حيث كان أقصى ما يستطيع الطالب الحصول عليه هو شهادة الصف السادس الابتدائي
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها: الكشف عن الأسباب التي أدت إلى عدم تطور التعليم في مسقط و مطرح واقتصاره على المرحلة الابتدائية منذ بدايته عام 1940م، وحتى نهاية فترة الدراسة. كما وضحت الدراسة تعدد وتنوع الأنشطة التعليمية التي قامت بها الإرسالية العربية في مسقط و مطرح، والتي كانت موجهة لخدمة الغرض التنصيري، كما عبر عن ذلك أعضاء الإرسالية في تقاريرهم، وأدبياتهم. وأثبتت الدراسة أيضا مدى ما يتمتع به مجتمع مسقط و مطرح من تسامح ديني و مذهبي في التعليم، فقد كانت المدرسة الشافعية في مسقط، تدرس الفقه الشافعي، في حين كانت مدرسة مسجد الخور تدرس الفقه الإباضي، أما في مطرح فقد كانت المدارس الأهلية تدرس الفقه الإمامي (الاثنا عشري)، كما كان للجالية الهندية غير المسلمة البانیان) مدرسة خاصة بهم، واحدة في مسقط، والأخرى في مطرح. وأخيرا توصلت الدراسة إلى أسماء المدارس الأهلية التي ظهرت في مطرح، بتسلسلها الزمني، وطبيعة النظام التعليمي الذي كان سائدا بها، وهو ما شكل ظاهرة تعليمية فريدة، تميزت بها مدينة مطرح عن مسقط
Category
Theses and Dissertations