Document

التمرد النفسي لدى المراهقات في ضوء بعض المتغيرات في محافظة شمال الشرقية.

Other titles
Psychological rebellion among female adolescents in light of some variables in Sharqiyah North Governorate
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
This study aims to Identify the level of psychological rebellion of female adolescents in Sharqiyah North Governorate, in addition to identify the role of variables in both school grade, socio-economic status of the family, parents' education and the academic achievement of the psychological rebellion. To achieve this, we used the descriptive approach and a questionnaire was applied to sample about (403) female students - in Grades (eighth and eleventh of basic education of school) Sharqiyah North Governorate. The questionnaire was consisted of 29 paragraphs were distributed on three areas: Bullying against parental authority, rebellion against community power and school authority. The findings of the study showed that degree of psychological rebellion among the female adolescents were between average and low and there are no statistically significant differences between psychological bullying of the sample attributed to the changes of the grade, education of the parents and the socio- economic status of the family. But there are statistical differences attributed to the variable associated with academic achievements. In the light of the previous findings, the study presented a set of recommendations and proposals.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى التمرد النفسي لدى المراهقات في محافظة شمال الشرقية، بالإضافة إلى التعرف على دور متغيرات كل من الصف الدراسي والحالة الاجتماعية والاقتصادية للأسرة وتعليم الوالدين والتحصيل الدراسي على التمرد النفسي لدى المراهقات. ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي وتطبيق استبانة على عينة متيسرة بلغت (٤٠٣) طالبة من الصفين الثامن والحادي عشر الأساسي من مدارس محافظة شمال الشرقية، وتكونت الاستبانة من ۲۹ فقرة موزعة على ثلاث مجالات هي:
التمرد على السلطة الوالدية، والتمرد على السلطة المجتمعية، والتمرد على السلطة المدرسية. بينت نتائج الدراسة أن درجة التمرد النفسي عند المراهقات بلغت بين الدرجة المتوسطة والقليلة، ولا توجد فروق داله احصائيا بين التمرد النفسي لدى المراهقات تعزى لمتغير الصف الدراسي وتعليم الوالدين والحالة الاجتماعية والحالة الاقتصادية، بينما كانت هناك فروقا ذات دلالة إحصائيا تعزى لمتغير التحصيل الدراسي.
وفي ضوء النتائج السابقة قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الرواحية, بدرية بنت أحمد بن محمد.
جامعة نزوى.
2009