Document

التمثيل الرياضي لدى طلبة الصفين الثامن والتاسع الأساسي في ضوء معايير NCTM .

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at searching of availability of Mathematical Representation skills with grades 8 and 9 students in Basic Education, in light of the standards of National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2000). It also aimed at uncovering the levels of students' performance in Mathematical Representation with the variation in Mathematical Representation skills(Organization, Translation, Modeling), grades(nineth, eighth) and the kind of representation that the mathematical problem needs (algebraic, geometric). A Mathematical Representation skills test prepared by the researcher has been used. It consists of (20) items in relation to both Mathematical Representation and the type of representation, and it has been revised by a group of specialists to approve its validity. Its validity has been approved by applying it a validity sample, and calculating the value of validity coefficient for internal consistency purposes using "Cronbach's Alpha" method. The coefficient was calculated for each Mathematical Representation skill that was involved in the test, and the values were(0.72) for the organization skill, (0.84) for the translation skill, (0.73) for the modeling skill and (0.91) for the test as a whole. The studied sample consisted of 980 male and female students, 494 of which were males and 486 were females. These students come from 8 schools four of which were schools for males and the other four were schools for females. All of these schools belong to General Directorate of Education in Al-Dakhelia region. The results of the statistical analyses showed the following: - There is a drop in eighth and ninth basic grades students levels in the Mathematical Representation skills. There are statistical differences between the average of the performance of the students in grades 8 & 9 in the Mathematical Representation skills Organization, Translation, Modeling). Grade 9 students achieved the best scores across all skills. There are statistical differences between the students' competence of the Mathematical Representation skills test in both grades. Grade 9 students also grade the highest marks. There are statistical differences between grades 8 and 9 students' competence of algebraic and geometric representations in light of Mathematical Representation skills involved in the problem. The students performed in the latter better then in the former. The study concluded with several recommendations in light of the results such as taking care of Mathematical Representation skills in teaching mathematics and benefiting from the list of the skills presented in the study.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي مدى توافر مهارات التمثيل الرياضي لدى طلبة الصفين الثامن والتاسع من التعليم الأساسي، في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات 2000,NCTM؛ كما هدفت إلى الكشف عن مستويات أداء الطلبة في التمثيل الرياضي باختلاف مهارات التمثيل الرياضي التنظيم، الترجمة، النمذجة)، والصف الدراسي الثامن، التاسع)، وكذلك نوع التمثيل الذي تحتاج إليه المسألة الرياضية (الجبري، الهندسي).
استخدم في الدراسة اختبار مهارات التمثيل الرياضي من إعداد الباحث، ويتكون من (۲۰) مفردة موزعة بين مهارات التمثيل الرياضي ونوع التمثيل. وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص. وتم التأكد من ثباته بتطبيقه على عينة استطلاعية، وحساب قيمة معامل الثبات لأغراض الاتساق الداخلي بطريقة كرونباخ ألفاء لكل مهارة من مهارات التمثيل الرياضي المتضمنة بالاختبار والذي بلغ (۰٫۷۲) لمهارة التنظيم، و(۰٫۸۹) لمهارة الترجمة، و(۰٫۷۳) لمهارة النمذجة، و(۰٫۹۱) للاختبار ككل.
وقد تكونت عينة الدراسة من (۹۸۰) طالبا وطالبة، منهم (494) طالبا و(486) طالبة، موزعين على (۸) مدارس، منها (4) مدارس الذكور، و(4) مدارس للإناث، من مدارس المديرية العامة للتربية والتعليم بالمنطقة الداخلية.
أظهرت نتائج التحليلات الإحصائية عن الآتي: : وجود تد في أداء طلبة الصفين الثامن والتاسع الأساسيين في مهارات التمثيل الرياضي. : وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطات أداء طلبة الصفين الثامن والتاسع في مهارات التمثيل الرياضي التنظيم، الترجمة، النمذجة ولصالح الصف التاسع في كل المهارات. : وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات أداء طلبة الصفين الثامن والتاسع على اختبار مهارات التمثيل الرياضي، ولصالح الصف الأعلى : وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطات أداء الطلبة أفراد الدراسة على التمثيل الجبري والتمثيل الهندسي في ضوء مهارات التمثيل الرياضي للمسألة، ولصالح التمثيل الهندسي وقد خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه النتائج منها: الاهتمام
بمهارات التمثيل الرياضي والاستفادة من قائمة تلك المهارات المعروضة بالدراسة في تدريس الرياضيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
2
0
الهنائي, معن بن محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2017
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, منى بنت خليفة بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2016