Document

التنبؤ بقلق الاختبار الإلكتروني لدى الطلبة الجامعيين بسلطنة عمان من خلال التشوهات المعرفية ومعتقدات الكفاءة الذاتية المدركة.

Identifier
الفزاري, خليل بن سالم بن سليمان (2021). التنبؤ بقلق الاختبار الإلكتروني لدى الطلبة الجامعيين بسلطنة عمان من خلال التشوهات المعرفية ومعتقدات الكفاءة الذاتية المدركة (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed to study the relationship of cognitive distortions to both electronic test anxiety and perceived self-efficacy beliefs among university students in the Sultanate of Oman. Sample consisted of (320) students from higher education institutions in the Sultanate of Oman during the fall semester of the academic year (2020/2021), the relational descriptive approach are used, the researcher used the cognitive distortions of Eladl (2015), Abu Sheikh electronic test anxiety scale (2018), and the perceived self-efficacy belief scale of Ghannamah and Nasraween (2020). The validity and reliability of the scales were verified on the Omani environment. The results showed an average level of both cognitive distortions and electronic test anxiety, high level of perceived self-efficacy beliefs, a positive statistically significant correlation between cognitive distortions and electronic test anxiety, there was no significant relationship between cognitive distortions and their perceived self-efficacy beliefs, there are significant differences in the distortions and electronic test anxiety between males and females in favor of males, while there are no statistically significant differences of self-efficacy beliefs, and there were no statistically significant differences in the cognitive distortions, electronic test anxiety, and perceived self-efficacy beliefs attributable According to the type of colleges variable .
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة علاقة التشوهات المعرفية بكل من قلق الاختبار الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية المدركة لدى الطلبة الجامعيين بسلطنة عمان، تكونت عينة الدراسة من (320) طالباً وطالبة من طلبة مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان خلال فصل الخريف من العام الدراسي (2020/2021)، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإستخدام مقياس التشوهات المعرفية للعدل (2015)، ومقياس قلق الإختبار الإلكتروني لأبو الشيخ (2018)، ومقياس معتقدات الكفاءة الذاتية المدركة لغنامة ونصراوين (2020)، وتم التأكد من صدقها وثباتها وملاءمتها للبيئة العمانية من خلال العينة الاستطلاعية. أظهرت النتائج وجود مستوى متوسط لكل من التشوهات المعرفية وقلق الإختبار الإلكتروني لدى الطلبة الجامعيين بسلطنة عمان، ووجود مستوى مرتفع من معتقدات الكفاءة الذاتية المدركة لديهم، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية دالة إحصائياً بين التشوهات المعرفية وقلق الإختبار الإلكتروني، وعدم وجود علاقة ذات دلالة بين التشوهات المعرفية ومعتقدات الكفاءة الذاتية المدركة لديهم، كذلك أظهرت النتائج وجود فروق في مستوى كل من التشوهات وقلق الإختبار الإلكتروني تبعاً لمتغير الجنس لصالح الذكور، في حين لا توجد هذه الفروق في مستوى معتقدات الكفاءة الذاتية، ودلت النتائج على عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى كل من التشوهات المعرفية وقلق الإختبار الإلكتروني ومعتقدات الكفاءة الذاتية المدركة تعزى لمتغير نوع الكليات.
الكلمات المفتاحية: التشوهات المعرفية، قلق الإختبار الإلكتروني، معتقدات الكفاءة الذاتية المدركة، الطلبة الجامعيين، سلطنة عمان
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Journal articles
4
0
الفزاري, خليل بن سالم بن سليمان.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة.
2022-09