Document

التنمر السيبراني وعلاقتُه بالإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي لدى طلبة جامعة نزوى.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Cyberbullying and its relationship to social media addiction among students at the University of Nizwa
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2025
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This descriptive correlational study aimed to explore the relationship between cyberbullying and social media addiction among students at the University of Nizwa in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of 401 students selected through a convenience sampling method. To achieve the study’s objectives, a Cyberbullying Scale was developed to suit university students. This scale consisted of 28 items distributed across three dimensions: electronic anonymity, electronic harassment, and electronic defamation. Additionally, a Social Media Addiction Scale was used, comprising 18 items divided into three dimensions: salience and relapse, tolerance and conflict, and mood modification and withdrawal. The results indicated that the level of cyberbullying among the study sample was low (1.8), while the level of social media addiction was moderate (2.83). Furthermore, the findings revealed a statistically significant positive correlation between cyberbullying and social media addiction among the study sample. The results also showed statistically significant differences in the level of cyberbullying based on gender, favoring males, and based on college affiliation, favoring students from the College of Sciences and Arts. However, no statistically significant differences were found in the level of cyberbullying based on educational qualification or academic year. Regarding social media addiction, the results indicated statistically significant differences based on gender, favoring males, and based on college affiliation, favoring students from the College of Engineering. Conversely, no statistically significant differences were found in social media addiction levels based on educational qualification or academic year.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية الارتباطية إلى كشف العلاقة بين التنمر السيبراني والإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي لدى طلبة جامعة نزوى في سلطنة عُمان، وتكونت عينة الدراسة من (401) طالب وطالبة تم اختيارهم بالطريقة المتيسرة ، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تطوير مقياس التنمر السيبراني ليتناسب مع طلبة الجامعة؛ الذي تكون من (28) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد هي: التخفي الإلكتروني؛ المضايقات الإلكترونية؛ القذف الإلكتروني). كما تم استخدام مقياس الإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي؛ الذي يتكون من (18) فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد هي: البروز والانتكاس؛ التحمل والصراع تعديل المزاج والانسحاب. وأشارت النتائج إلى أن مستوى التنمر السيبراني كان منخفضًا (1.8) لدى عينة الدراسة، بينما جاء مستوى الإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي متوسطاً (2.83) . وأشارت النتائج أيضًا إلى وجود علاقة ارتباطية طردية موجبة دالة إحصائيا بين التنمر السيبراني والإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي لدى عينة الدراسة، وكذلك أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التنمر السيبراني تُعزى لمتغير الجنس لصالح الذكور ، ولمتغير الكلية تُغزّى لصالح كلية العلوم والآداب، بينما أشارت النتائج لعدم
وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التنمر السيبراني تُغزَى لمتغيّري المُؤهل الدراسي والسنة الدراسية. أما بشأن مستوى الإدمان على مواقع التواصل الاجتماعي فوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا تُغزّى لمتغير الجنس لصالح الذكور ، ولمتغير الكلية لصالح كلية الهندسة، بينما لا تُوجد فروق ذات دلالة إحصائية لمستوى الإدمان على مواقع التواصل
الاجتماعي تُعْزَى لمتغيّري المؤهل الدراسي، والسنة الدراسية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject