Document

التنمر وعلاقته بالمهارات الاجتماعية وتأكيد الذات لدى طلبة الحلقة الثانية في محافظة جنوب الشرقية بسلطنة عمان.

Source
رسالة ماجستير
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aims to identify the relationship between bullying and social skills and self-assertiveness of students in Cycle (2) schools in the Sultanate of Oman, and the impact of variables: type, grade, and school site, on the de- gree of appreciation the sample study show to the relationship between bully- ing and social skills and self assertiveness. To achieve the above objectives, the literature on bullying and social skills and self assertiveness has been ana- lyzed to identify and prepare a questionnaire. The questionnaire consists of three components they are:- the first component is "bullying" consists of (30) items. the second coponent is "social skills" consists of (31) items. the third component is "assertiveness" consists of (29) items. The study sample con- sisted of (910) students; (455) boys and (455) girls from schools in Sharqiya South Governorate. The data obtained was analyzed using means, standard deviations, "T" tests, cheffe test. The result of the study indicates that: There is a negative relationship between bullying and social skills and self assertiveness. There is a high level of social skills, an average level of self assertiveness, and a low level of bullying among the sample of the study. There are statistically significant differences in the type vari- able in favor of males in the degree of bullying. In the grade variable in favor of the tenth grade and in the school site variable in favor of the re- mote schools. There are individual differences in the variable type in favor of females in the mastery of social skills and self-assertion. For the grade variable there are statistically significant differences in favor of the ninth and eighth grades. On the light of results the researcher suggested the following actions: The need to design programs to train students on social skills and self assertiveness in order to reduce the bullying beha- vior.Further studies could be conducted using different research methods rather than a questionnaire.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين التنمر والمهارات الاجتماعية وتأكيد الذات لدى
طلبة الحلقة الثانية في جنوب الشرقية بسلطنة عمان، وأثر المتغيرات: النوع الاجتماعي، الصف، وموقع
المدرسة، على درجة تقدير عينة الدراسة لعلاقة التنمر بالمهارات الاجتماعية وتأكيد الذات، ولتحقيق
الأهداف السابقة تم تحليل الأدبيات المتعلقة بالتنمر والمهارات الاجتماعية وتأكيد الذات وإعداد أدوات
الدراسة والتي تكونت من ثلاثة مقاييس هي: المقياس الأول "التنمر" وعدد فقراته (30) فقرة، وفي المقياس
الثاني "المهارات الاجتماعية وعدد فقراته (31) فقرة، وفي المقياس الثالث تأكيد الذات" وعدد الفقراته
(29) فقرة، وتكونت عينة الدراسة من (910) طالباً وطالبة، (455) طالباً و (455) طالبة من مدارس
محافظة جنوب الشرقية.
وبأستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبارات "ت" وكذلك باستخدام اختبارات
شيفيه توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
أن العلاقة بين التنمر والمهارات الاجتماعية وتأكيد الذات هي علاقة سالبة. وأن مستوى المهارات
الاجتماعية مرتفع لدى عينة الدراسة الحالية، ومستوى تأكيد الذات متوسط، في حين كان مستوى التنمر
منخفضا لديهم.
ن
كما كشفت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً في متغير النوع الاجتماعي ولصالح الذكور
في درجة التنمر ، أما في متغير الصف فقد كان لصالح الصف العاشر ، ولمتغير موقع المدرسة فكان
الصالح المدارس النائية. كما كشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً في متغير النوع
الاجتماعي ولصالح الإناث في درجتي المهارات الاجتماعية وتأكيد الذات، أما في متغير الصف فتوجد
فروق دالة إحصائياً ولصالح صفي التاسع والثامن، ولم تظهر فروق دالة إحصائياً بين طلبة الصف
التاسع وطلبة الصف الثامن. أما في متغير موقع المدرسة فقد أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً
وتصالح المواقع المدنية والمواقع الساحلية، ولم تكشف النتائج عن فروق دالة إحصائياً بين المواقع المدنية
والمواقع الساحلية.
وقد أوصت الدراسة بأهمية تصميم برامج إرشادية تستهدف تدريب الطلبة على المهارات
الاجتماعية وتأكيد الذات وذلك لخفض ومقاومة سلوك التنمر . كما أوصت بعمل دراسات أخرى حول
الموضوع ذاته، ولكن بأدوات أخرى غير الاستبيان.
Category
Theses and Dissertations