Document
التراكيب اللغوية والأساليب في الخطب العمانية : القرون الثلاثة الأولى أنموذجا : دراسة وصفية.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This thesis entitled Structural and Methods Aspects in Omani Sermons (first three centuries as a model) "A Descriptive Analytical Study highlights the old Omani sermons in the first three centuries after Hegira. The thesis touches upon forty-eight long, medium and short sermons deemed appropriate for the research by the candidate. The application of every provision focused on the important aspects related particularly to the grammatical sense behind the use of each structure or style
.
The thesis includes an introduction, preface, two chapters and a conclusion. In the preface, the candidate mentions the occasion and context in which the speeches of the Omanis were applied and shows the characteristics and themes of these sermons under study. The first chapter explains five structural phenomena applied to Omani sermons: indefinite and definite, deletion, taqdeem and takheer (delay or moving behind), al-hasr or al-qasr (restriction), and al-wasl and al-fasl (connection and separation). The second chapter addresses eight styles in light of the sermons under review: emphasis, swearing, conditional, negation, questioning, exclamation, praise and slander. The conclusion includes a summary the results of the research. The thesis adopted the descriptive and analytical approach and review of the rhetoric text at its structural level.
The following are the main findings of the research:
- Lack of applied linguistic studies of Omani prosaic arts.
- The structural phenomena and methods in the Omani sermons and meanings learned from them came in line with the established opinions of the scholars of grammar and rhetoric in this regard, except as stated in the thesis as for the delicate use of the structure and precise meaning intended from it.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هذه الرسالة عنوانها: (التراكيب اللغوية والأساليب في الخطب العمانية (القرون الثلاثة الأولى أنموذجا) "دراسة وصفية") سلطت الضوء فيها على الخطب العمانية القديمة في القرون الثلاثة الأولى للهجرة، حصرت فيها خمسا وأربعين خطبة، منها الطويلة والمتوسطة والقصيرة، والتي رأى الباحث إمكانية قيام البحث بها، وكان التطبيق والنظر على جوانب مهمة تتصل خصوصا بالمعنى النحوي وراء استعمال كل تركيب أو أسلوب.
اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة، أما التمهيد فقد تعرض فيه الباحث إلى ذكر المناسبة والسياق التي وردت فيها خطب العمانيين محل التطبيق، ثم بيان موضوعات تلكم الخطب محل الدراسة، أما الفصل الأول فقد جاء موضحا لخمس تراكيب لغوية مطبقة على خطب العمانيين وهي: التنكير والتعريف، والحذف والتقدير، والتقديم والتأخير، والحصر والقصر، والوصل والفصل، أما الفصل الثاني فقد تم تخصيصه لذكر الأساليب وبينت فيه ثمانية أساليب في ضوء الخطب محل التطبيق وهي: التوكيد، والقسم، والشرط، والنفي، والنداء، والاستفهام، والتعجب، والمدح والذم، وفي الختام ذكرت خلاصة لما جاء في البحث من نتائج، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ودراسة النص الخطابي في مستواه التركيبي. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث ما يأتي:
ـ قلة الدراسات عموما في الجانب اللغوي التطبيقي لفنون النثر العمانية.
ـ جاءت التراكيب اللغوية والأساليب التي أجريت على خطب العمانيين والمعاني المستفادة منها منسجمة مع ما قرره أهل النحو والبلاغة في هذا الصدد عدا ما ذكر في البحث والوارد في موضعه من استعمال لطيف للتركيب ومعنى دقيق يراد منه.
اشتمل البحث على مقدمة وتمهيد وفصلين وخاتمة، أما التمهيد فقد تعرض فيه الباحث إلى ذكر المناسبة والسياق التي وردت فيها خطب العمانيين محل التطبيق، ثم بيان موضوعات تلكم الخطب محل الدراسة، أما الفصل الأول فقد جاء موضحا لخمس تراكيب لغوية مطبقة على خطب العمانيين وهي: التنكير والتعريف، والحذف والتقدير، والتقديم والتأخير، والحصر والقصر، والوصل والفصل، أما الفصل الثاني فقد تم تخصيصه لذكر الأساليب وبينت فيه ثمانية أساليب في ضوء الخطب محل التطبيق وهي: التوكيد، والقسم، والشرط، والنفي، والنداء، والاستفهام، والتعجب، والمدح والذم، وفي الختام ذكرت خلاصة لما جاء في البحث من نتائج، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ودراسة النص الخطابي في مستواه التركيبي. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث ما يأتي:
ـ قلة الدراسات عموما في الجانب اللغوي التطبيقي لفنون النثر العمانية.
ـ جاءت التراكيب اللغوية والأساليب التي أجريت على خطب العمانيين والمعاني المستفادة منها منسجمة مع ما قرره أهل النحو والبلاغة في هذا الصدد عدا ما ذكر في البحث والوارد في موضعه من استعمال لطيف للتركيب ومعنى دقيق يراد منه.
Category
Theses and Dissertations