Document

العوامل الاجتماعية المشكلة لاتجاهات القراءة الحرة : طلبة البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس نموذجاً.

Other titles
Social Factors Affecting the Attitudes towards Free Voluntary Reading : undergraduate students at the Sultan Qaboos University as an example
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aims to reveal the social factors that have an impact on the attitudes of the undergraduate Students at the University of Sultan Qaboos towards free voluntary or recreational reading. In addition, it aims to identify the most popular free voluntary reading topics and sources among these students and the obstacles they face and negatively affect their free voluntary readings. To achieve the above-stated objectives of the study using the descriptive method, a self administered questionnaire, consisting of (70) items, it was carried out on a sample of (2.3%) of the research community, which is undergraduate students at the university during the spring semester 2022. The sample was selected using a convenience non-probability sampling according to what is available to the researcher. The data were entered into the Statistical Package for Social Sciences and the appropriate descriptive analytical methods were extracted. The theory of Pierre Bourdieu was also relied upon as a theoretical guide through which the content of the study and the interpretation of the results were understood. The main findings were as follows. The most important family-related social factors, which have an impact on the attitudes towards free voluntary reading among the undergraduate students, are the good example set by their family-members' interest in free voluntary reading, and then the encouragement that they receive from these family members to practice free voluntary reading. As for the social factors relating to the university environment, the access to modern technology that gives assistance to students and the borrowing facilities at the university libraries were emphasized, in addition to certain programs and activities on free voluntary reading. The findings also showed that all undergraduate students at the University of Sultan Qaboos have positive attitudes towards free voluntary reading. The most popular reading topics include the literary texts with the highest rate of reading among students, followed by the health-related and then religious texts. As to reading sources, the Internet ranked first with a rate of (87%) of the sample. The heavy load of academic assignments came to the fore at a high rate of (91%) the sample regarding the obstacles hindering the free voluntary reading among students. This study suggested a set of proposals, including: conducting joint reading sessions between students and professors at the university, holding a periodic exhibition of books at the university, in addition to holding periodic competitions among undergraduate students, organizing seminars and workshops related to the development of reading for students, as well as changing the method of education based on memorization and repetition of information.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العوامل الاجتماعية التي تشكل اتجاهات القراءة الحرة لدى طلبة البكالوريوس بجامعة السلطان قابوس، والتعرف على اتجاهاتهم نحو القراءة الحرة، بالاضافة إلى الافصاح عن : موضوعات القراءة الحرة، والمصادر القرائية الاكثر تداو ًال بينهم، والمعوقات التي تواجههم وتؤثر سلبًا على ممارستهم للقراءة الحرة. ورت استبانة خاصة تكونت من )70( عبارة، ن فذت ط لتحقيق أهداف الدراسة وباستخدام المنهج الوصفي، على عينة بلغت )%2.3( من مجتمع الدراسة المتمثل في طلبة البكالوريوس بالجامعة خالل فصل ربيع 2022 م. تم اختيار العينة بطريقة العينة المريحة غير الاحتمالية بحسب ما هو متاح ومتوافر لدى الباحثة. تم إدخال البيانات في برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية، واستخراج الاساليب الوصفية التحليلية المناسبة بواسطته، كما تم الاعتماد على نظرية بيير بورديو كموجه نظري يتم من خلالها فهم محتوى الدراسة وتفسير النتائج. أبرز العوامل الاجتماعية المش كلة التجاهات القراءة الحرة لدى طلبة البكالوريوس أظهرت النتائج أن بالجامعة، والمرتبطة بالبيئة الاسرية: هي القدوة المتمثلة في إقبال بعض أفراد العائلة عليها، ثم التشجيع الذي يتلقاه الطلبة من أفراد أسرهم على ممارسة القراءة الحرة. أما ما يخص العوامل الاجتماعية المرتبطة بالبيئة الجامعية فنجد أنه تم التأكيد على توفر التقنية الحديثة الم عينة على القراءة الحرة بالجامعة، ووجود تسهيالت في الاستعارة من مكتباتها، بجانب برامج وأنشطة معينة على القراءة الحرة. وأوضحت النتائج أي ًضا أن طلبة البكالوريوس بجامعة تداو ًال بين أوساط السلطان قابوس لديهم اتجاهات إيجابية نحو القراءة الحرة، وفيما يخص الموضوعات القرائية الاكثر الطلبة، نجد أن الموضوعات الادبية جاءت الاعلى، تليها الموضوعات الصحية، ثم الدينية. وفي جانب المصادر وعن مع وقات القراءة الحرة لدى القرائية، احتلت شبكة المعلومات الدولية )الانترنت( المرتبة الاولى بنسبة )%87( الطلبة، جاءت ضغوط الدراسة الاكاديمية في المقدمة، بنسبة مرتفعة قدرها )%91(. اقترحت هذه الدراسة مجموعة من المقترحات ومنها: عمل حلقات قرائية مشتركة بين الطلبة وأعضاء الهيئة التدريسية في الجامعة، وإقامة معرض دوري للكتب في الجامعة، بالاضافة إلى عقد مسابقات قرائية دورية بين طلبة البكالوريوس، وتنظيم الندوات وورشات العمل المتعلقة بتطوير القراءة للطلبة، كذلك تغيير طريقة التعليم القائمة على حفظ المعلومات وتكرارها.
Category
Theses and Dissertations