Document
الواقع الإداري لمدارس الجاليات في سلطنة عمان من وجهة نظر المديرين والمعلمين.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
To achieve the objective of the study the researcher designed a questionnaire of six domains, there are: Ministry of Education in Oman, Board of Director, The expatriate schools embassy, administration and teaching stuff, school building and financial resources. It also investigate if there were significant difference between response concerning qualifications and experiences of both the groups.
The descriptive method was used, and a questionnaire was designed as a study tool. The questionnaire was administered to a sample of (201) persons: (12) of them school principals and (192) teachers from different expatriate schools. The data were analyzed using the Statistical Package of Social Science (SPSS) through the arithmetic average, standard deviation and range was the second stage. The results of the study revealed the followings: 1. The research sample estimated the degree of administrative problems facing expatriate schools ranked among the high, medium and low standards. 2. Problems related to school building were rated as high; problems
related to the Board of Directors, school administration and teaching staff and financial resources were rated as medium; and
problems related to The Ministry of Education were rated as low, In the light of the result of this study, the following recommendations are presented: 1. Establishing new branches of expatriate schools in Muscat. 2. Developing the school buildings. 3. Providing effective and efficient educational supervisory system for the expatriate schools.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على الواقع الإداري لمدارس الجاليات في سلطنة عمان، ومن ثم التعرف على المشكلات الإدارية التي تواجه إدارة هذه المدارس من وجهة نظر مديري المدارس والمعلمين، التي تمثلت في ستة محاور: (وزارة التربية والتعليم العمانية مجلس الإدارة ودور سفارة الجالية، الهيئة التدريسية والإدارية، المبنى المدرسي، الموارد المالية، وكذلك الكشف عن مدى اختلاف هذه المشكلات لدى كل من المديرين والمعلمين باختلاف المسمى الوظيفي والمؤهل العلمي والخبرة العملية، ومن ثم تحديد الإجراعت والتوصيات المقترحة للتخفيف من حدة هذه المشكلات. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، ومن ثم تم إعداد أداة الدراسة (الاستبانة)، وبعد التحقق من صدقها وثباتها تم تطبيقها على (۲۰۱) فردا، منهم (۱۲) مديرة و(۱۹۲) معلم ومعلمة من العاملين في مدارس الجاليات، ومن ثم تحليل البيانات باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الإنسانية (SPSS من خلال الأساليب الإحصائية الوصفية (المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، الرتبة)، وقد كشفت نتائج الدراسة عما يلي: ۱) تراوحت تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة وجود المشكلات الإدارية التي تواجه مدارس الجاليات بين الكبيرة والمتوسطة والقليلة جدا. ۲) وقد جاءت تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة وجود المشكلات الإدارية في مدارس الجاليات كبيرة في المبنى المدرسي، ولكنها جاءت متوسطة في كل من (مجلس الإدارة الهيئة التدريسية والإدارية والموارد المالية، في حين جاءت قليلة جدا في محور وزارة التربية والتعليم العمانية
وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية، قدمت الباحثة عددا من الإجراءات والتوصيات، من أهمها:
1- تأسيس فروع جديدة لمدارس الجاليات في محافظة مسقط. ٢- الإهتمام بالمبنى المدرسي. ٣- توفير الإشراف التربوي على مدارس الجاليات.
وفي ضوء نتائج الدراسة الميدانية، قدمت الباحثة عددا من الإجراءات والتوصيات، من أهمها:
1- تأسيس فروع جديدة لمدارس الجاليات في محافظة مسقط. ٢- الإهتمام بالمبنى المدرسي. ٣- توفير الإشراف التربوي على مدارس الجاليات.
Category
Theses and Dissertations