Document

الولاء التنظيمي وعلاقته بالرضا الوظيفي لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2010
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to find out the degree of the organizational allegiance and job satisfaction of the Basic Education Cycle Two school principals in Oman. It also aimed at identifying the correlation between the organizational allegiance and job satisfaction from the principals' points of view. Data were collected through two questionnaires. The first was developed to measure the organizational allegiance. It included three dimensions with 29 statements. The dimensions were the emotional allegiance, the moral allegiance and the continuous allegiance. The second questionnaire was developed to measure job satisfaction. It contained four dimensions and 37 statements. The dimensions were rewards, administrative supervision, job nature and job stability. The questionnaires' reliability (Alpha=0.92) and validity were maintained. Then they were administered to 114 Basic Education Cycle Two school principals, representing three regions in Oman: Dakhiliya, Dhahira and Sharqiya North. For the analysis, six questionnaires were excluded because they were incomplete and other eight questionnaires were not returned. Therefore, 100 questionnaires were analyzed. This number represents 27% of the study population, which is 369. The SPSS programme was used to calculate the means, standard deviation and relative importance of all statements. The findings reveal the following: o The degree of the basic education school principals' organizational allegiance was high. o The degree of their job satisfaction is average. o There is a positive and average correlation between the principals' organizational allegiance and job satisfaction. The study shows the following recommendations: o It is important to reconsider the principals' salary grades and promotions, and to increase them to the extent that they become parallel to the other government establishments' employees' salaries who occupy the same job grade. This is to reduce the number of school principals who are leaving for a better salary and position. o It is also important to consider the principals' suggestions, opinions and attitudes when planning and setting policies, rules and organizing boards.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة معرفة درجة الولاء التنظيمي، ودرجة الرضا الوظيفي لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان، والعلاقة بينهما من وجهة نظرهم؛ لأجل ذلك تم إعداد إستبانتین: إحداهما للولاء التنظيمي مكونة من (29) عبارة موزعة على ثلاثة محاور هي: العاطفي، والأخلاقي، والمستمر. والثانية للرضا الوظيفي مكونة من (37) عبارة موزعة على أربعة محاور وهي: الحوافز، الإشراف الإداري، وطبيعة العمل، والأمن والاستقرار الوظيفي. وقد تم التحقق من صدق القائمة (صدق المحكمين)، وثباتها (معامل ألفا = 0.89) وطبقت الاستبانة على (114) مديرا ومديرة المدارس الحلقة الثانية من التعليم أساسي في ثلاث مناطق من مناطق السلطنة التعليمية وهي المنطقة الداخلية، المنطقة الشرقية شمال، ومنطقة الظاهرة)، وهم عينة الدراسة وزعت عليهم جميعهم أداة الدراسة، وبعد فحص الاستبانة تبين أن هناك ست استبانات غير صالحة للتحليل، وثمان استبانات لم يتم إرجاعها. وبذلك تكونت عينة الدراسة من (100) مدير ومديرة مدرسة للتعليم الأساسي حلقة ثانية، يشكلون نسبة ( 27 % ) من المجتمع الأصلي للدراسة والبالغ عددهم ( 369 ) وتم استخدام برنامج ( spss ) لاستخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأهمية النسبية لجميع العبارات، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها :
- درجة الولاء التنظيمي لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي مرتفعة. - درجة الرضا الوظيفي لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي منوسطة. - توجد علاقة موجبة ومتوسطة بين الولاء التنظيمي والرضا الوظيفي لدى مديري مدارس الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في سلطنة عمان.


وأوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها :
- إعادة النظر في سلم الرواتب والترقيات لمديري المدارس وزياداتها إلى الحد الذي يناسب الرواتب والترقيات لموظفي الجهات الحكومية الأخرى من نفس الدرجة الوظيفية التقليل من الاستنكاف عن العمل سعيا وراء الأجر المرتفع والمكانة المتميزة - الأخذ بمقترحات ورغبات مديري المدارس واتجاهاتهم؛ للاسترشاد بها عند وضع الأنظمة والقوانين والسياسات واللوائح التنظيمية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
الحرملية، أمل بنت عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Journal articles
5
0
النبهانية، بدرية بنت محمد.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Journal articles
5
0
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Journal articles
4
0
أبو صيبعة، منال خليل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Theses and Dissertations
0
0
العبرية, زكية بنت مرهون بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2018