Document
الوعي الذاتي وعلاقته بالذكاء الاجتماعي لدى طلبة الدبلوم العام بمحافظة شمال الشرقية، سلطنة عُمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the relationship between self-awareness and social intelligence among a sample of general education diploma students in North al Sharqia schools. The study sample consisted of (517) male and female students. The study followed the correlative descriptive method. In order to answer the study questions, the study used the Self–Awareness Scale of the Al Qarghuli (2011), and the Social Intelligence Scale prepared by Abu Amsha (2013).
The study concluded that the level of self-awareness among students of general education diploma was high. In addition, the level of social intelligence among general education diploma students was high, and there was a positive statistically significant correlation between the level of self-awareness and social intelligence. The results showed that there were statistically significant differences between male and female in the level of dimensions of self-awareness scale in favor of males. There are no statistically significant differences in the level of self-awareness due to the variable birth order. However, there are statistically significant differences at the level of significance between males and females in the level dimensions of the measure of social intelligence scale in favor of males, except the dimension of understanding the others, which showed no differences. The study showed that there were statistically significant differences in the dimension of influence and social impact between the birth order (the middle) on the one hand and the birth order (the only) and (the last), on the other hand..
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الوعي الذاتي والذكاء الاجتماعي لدى عينة من طلبة دبلوم التعليم العام بمدارس محافظة شمال الشرقية. وتكونت عينة الدراسة من 517 طالبا وطالبة. وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. ومن أجل الإجابة عن أسئلة الدراسة استخدمت مقياس الوعي الذاتي من إعداد غولي (2011)، وطورته بدري (2015)، ومقياس الذكاء الاجتماعي من إعداد أبو عمشة (2013).
وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى الوعي الذاتي والذكاء الاجتماعي لدى طلبة الدبلوم العام كان مرتفعا، ووجود علاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الوعي الذاتي والذكاء الاجتماعي، كما خلصت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الوعي الذاتي لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الوعي الذاتي تبعا لمتغير الترتيب الولادي ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الذكاء الاجتماعي لصالح الذكور، ماعدا بعد فهم الآخرين الذي أظهر عدم وجود فروق، وأظهرت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الذكاء الاجتماعي تعزى لمتغير الترتيب الولادي باستثناء بعد التأثير والتأثر بين الترتيب الولادي (المتوســط) من جهة والترتيب الولادي (الوحيـــد) و(الأخيــر) من جهة أخرى لصالح الترتيب الولادي الأخيــر.
وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى الوعي الذاتي والذكاء الاجتماعي لدى طلبة الدبلوم العام كان مرتفعا، ووجود علاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية بين مستوى الوعي الذاتي والذكاء الاجتماعي، كما خلصت الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الوعي الذاتي لصالح الذكور، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الوعي الذاتي تبعا لمتغير الترتيب الولادي ، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الذكاء الاجتماعي لصالح الذكور، ماعدا بعد فهم الآخرين الذي أظهر عدم وجود فروق، وأظهرت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الذكاء الاجتماعي تعزى لمتغير الترتيب الولادي باستثناء بعد التأثير والتأثر بين الترتيب الولادي (المتوســط) من جهة والترتيب الولادي (الوحيـــد) و(الأخيــر) من جهة أخرى لصالح الترتيب الولادي الأخيــر.
Category
Theses and Dissertations