Document
الوعي السكاني لدى طلاب التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the level of the population awareness of students, at the Post- basic education in Oman, In the light of population Issues that are included in social studies textbooks for grades (5-11), and to test if there are any statistical significant differences between the students in their population awareness level due to sex, and environment variables. To collect data the researcher builds a scale to measure population awareness in three fields: The first one, is the population knowledge field and it is measured by a test, the second field, the population positions measured by a scale, and the last field, the population attitudes measured by a scale.
The three fields contain these main sections:" Demographic situation and population dynamics, population and society and family life, population and development, population and health, population and environment. After making sure of the validity and reliability of study instruments, it was applied on the study sample which was about (480) male & female students, (7%) of the student population, they are drown of four 4 areas in south batinah region: Barka, and Mosna,a area, and Al-Rastaq, and Wadi Al-Moawel. The maine results of the study were as follows:
- the students population awareness was acceptable in the population knowledge and population positions fields. But population attitudes were neutral to subjects. - There were statistically significant differences on the level of the (0.05 > a) in the population awareness for the students at post- basic education attributable to the sex variable in the favor of females. - There were no statistically significant differences at the level of the (0.05 >a) in the population awareness for the students at post-basic education, attributable to the environment variable (The coast & The interior). -There was a positive correlation function at the level of statistical significance (0.01 >a) but it is weak between the student knowledge and their population positions. - There was a positive correlation function at the level of statistical significance (0.01 > a) but it is weak between the student knowledge and their population attitudes. - There was no statistical correlation function between the student attitudes and their population positions.
The study results recommended that it is necessary to develop the population awareness among the students by displaying all the issues and concepts that have any relationship with the(population society and family life, population & development, emigration and their effects) in the various textbooks and providing them with obvious definitions, and to work with the students by making workshops and activities inside and outside the classes and schools to promote the population awareness and to activate population enlightenment programs to raise the level of population awareness of students. Also to guide the senior teachers and supervisors to the promotion of information and population trends and attitudes of students to reach with them to the hopeful level of population awareness.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعريف مستوى الوعي السكاني لدى طلاب التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان، وذلك في ضوء القضايا السكانية المتضمنة في كتب الدراسات الاجتماعية لصفوف من (۱۱ - ۰ )، واختبار فيما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب في مستوى الوعي السكاني تعزي لمتغيري الجنس والبيئة.
ولجمع المعلومات قامت الباحثة بيناء مقياس الوعي السكاني اشتمل على ثلاثة مجالات: المجال المعرفي وتم قياسه باختبار للمعارف السكانية، ومقياس للمواقف السكانية، ومقياس ثلاثي لقياس الاتجاهات السكانية، وقد تناولت المجالات الثلاثة المحاور الرئيسة الآتية:
الوضع السكاني ودينامية السكان، السكان والمجتمع والحياة الأسرية، السكان والتنمية، السكان والصحة، السكان والبيئة. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة البالغ عددها (480) طالبا وطالبة، أي ما نسبته (۷%) من مجموع أفراد مجتمع الدراسة، يمثلون أربع ولايات بمنطقة الباطنة جنوب: ولاية بركاء، والمصنعة، وولاية الرستاق، ووادي المعاول، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: ١- كان مستوى الوعي السكاني لدى الطلاب مقبولا في مجالي المعارف والمواقف السكانية، وجاءت اتجاهاتهم محايدة تجاه الموضوعات التي تناولتها محاور الأداة ٢- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه (۰٫۰۰) بين متوسطي درجة الوعي السكاني لدى طلاب التعليم ما بعد الأساسي يعزي لمتغير الجنس لصالح الإناث. ٣- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه ۰٫۰۵) بين متوسطي درجة الوعي السكاني لدى طلاب التعليم ما بعد الأساسي يعزي لمتغير البيئة (الساحل / الداخل). 4- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه ۰٫۰۱) ولكنها ضعيفة بين معارف الطلاب ومواقفهم. 5- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ۰٫۰۱) ولكنها ضعيفة بين معارف الطلاب واتجاهاتهم 6- عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين مواقف الطلاب واتجاهاتهم السكانية.
وقد أوصت الدراسة بضرورة العمل على تنمية الوعي السكاني لدى الطلاب من خلال إبراز القضايا والمفاهيم السكانية ذات الصلة بموضوعات السكان والمجتمع والحياة الأسرية، والسكان والتنمية، والهجرة والآثار المترتبة عليها في الكتب الدراسية المختلفة وتزويدها بتعريفات واضحة تكشف الغموض عنها، والعمل على توظيف الورش والأنشطة الصفية وغير الصفية لتعزيز الوعي السكاني، وتفعيل دور برامج التوعية السكانية بمدارس البنين؛ لرفع مستوى الوعي لديهم، وتوجيه المشرفين والمعلمين الأوائل والمعلمين لضرورة الاهتمام بتعزيز المعلومات والاتجاهات والمواقف السكانية لدى الطلاب للوصول بهم إلى المستوى المؤمل من الوعي السكاني.
ولجمع المعلومات قامت الباحثة بيناء مقياس الوعي السكاني اشتمل على ثلاثة مجالات: المجال المعرفي وتم قياسه باختبار للمعارف السكانية، ومقياس للمواقف السكانية، ومقياس ثلاثي لقياس الاتجاهات السكانية، وقد تناولت المجالات الثلاثة المحاور الرئيسة الآتية:
الوضع السكاني ودينامية السكان، السكان والمجتمع والحياة الأسرية، السكان والتنمية، السكان والصحة، السكان والبيئة. وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها، تم تطبيقها على عينة الدراسة البالغ عددها (480) طالبا وطالبة، أي ما نسبته (۷%) من مجموع أفراد مجتمع الدراسة، يمثلون أربع ولايات بمنطقة الباطنة جنوب: ولاية بركاء، والمصنعة، وولاية الرستاق، ووادي المعاول، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: ١- كان مستوى الوعي السكاني لدى الطلاب مقبولا في مجالي المعارف والمواقف السكانية، وجاءت اتجاهاتهم محايدة تجاه الموضوعات التي تناولتها محاور الأداة ٢- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه (۰٫۰۰) بين متوسطي درجة الوعي السكاني لدى طلاب التعليم ما بعد الأساسي يعزي لمتغير الجنس لصالح الإناث. ٣- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه ۰٫۰۵) بين متوسطي درجة الوعي السكاني لدى طلاب التعليم ما بعد الأساسي يعزي لمتغير البيئة (الساحل / الداخل). 4- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة (ه ۰٫۰۱) ولكنها ضعيفة بين معارف الطلاب ومواقفهم. 5- وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائية عند مستوى دلالة ( ۰٫۰۱) ولكنها ضعيفة بين معارف الطلاب واتجاهاتهم 6- عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائية بين مواقف الطلاب واتجاهاتهم السكانية.
وقد أوصت الدراسة بضرورة العمل على تنمية الوعي السكاني لدى الطلاب من خلال إبراز القضايا والمفاهيم السكانية ذات الصلة بموضوعات السكان والمجتمع والحياة الأسرية، والسكان والتنمية، والهجرة والآثار المترتبة عليها في الكتب الدراسية المختلفة وتزويدها بتعريفات واضحة تكشف الغموض عنها، والعمل على توظيف الورش والأنشطة الصفية وغير الصفية لتعزيز الوعي السكاني، وتفعيل دور برامج التوعية السكانية بمدارس البنين؛ لرفع مستوى الوعي لديهم، وتوجيه المشرفين والمعلمين الأوائل والمعلمين لضرورة الاهتمام بتعزيز المعلومات والاتجاهات والمواقف السكانية لدى الطلاب للوصول بهم إلى المستوى المؤمل من الوعي السكاني.
Category
Theses and Dissertations