Document
An analysis of lexicon in Omani English language teaching: challenges from teaching and learning perspectives.
Contributors
Al-Maamari, Faisal., Author
Denman, Christopher., Author
Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2016
Language
English
Subject
English abstract
Textbooks are indispensable in most formal education settings. However, many teachers believe weaknesses in textbooks can result in ineffective learning and teaching. This research uses a corpus-based approach to identify issues related to vocabulary with a particular focus on English textbooks in use in Omani schools. WordSmith Tools and RANGE concordance software are used to analyze these textbooks. Findings indicate that there are irregularities in vocabulary loading and that the types, tokens, density and consistency ratio show inconsistencies. Moreover, in terms of the coverage of GSL and AWL word lists, the textbooks fall short of the ideal range of 95% to 98% coverage suggested by Nation (1990, 2001) .In fact, vocabulary from large percentages of the texts are not found in any of the essential word lists. The paper suggests recommendations for consistent analysis and guidance in analyzing textbooks in order to improve their quality in terms of vocabulary introduction and loading.
Member of
ISSN
2312-1270
Resource URL
Citation
Al-Mahrooqiyah, R., Al-Maamari, F., & Denman, Ch. (2016). An analysis of lexicon in Omani English language teaching: challenges from teaching and learning perspectives. Journal of the College of Arts and Social Sciences, 7 (1), 27-48.
Arabic abstract
تعتبر الكتب الدراسية ضرورية ولا غنى عنها في معظم أنظمة التعليم النظامي الموجودة عالميا. ولذا فإن كثيرا من المدرسين يعتقدون بأن أي ضعف في هذه الكتب قد يؤدي إلى التقليل من فرص نجاح وكفاءة عمليتي التعلم والتعليم. وقد استخدمت هذه الدراسة طريقة تحليل المحتوى عن طريق تحديد مواضيع تتعلق بالمفردات المستخدمة في الكتب الدراسية الخاصة باللغة الإنجليزية بسلطنة عمان. وللقيام بالتحليل استخدمت برامج "وورد سميث" و "رينج". وبينت النتائج أن هناك أنماط من عدم التوازن (خلل) في تقديم المفردات المطروحة في الكتب الخاصة بالصفوف المختلفة. كما أظهرت النتائج اختال طرح وتحميل أنواع هذه الكلمات ومتعلقاتها ومدى كثافتها في الكتب المختلفة. كما أن الكتب تخفق في تغطية الكلمات الموجودة في قائمة الكلمات الأكاديمية والقائمة العامة للخدمات المعتمدتان عالميا حيث تتدنى نسبة التغطية عن 95% و 98% وهي النسب المقترحة من قبل نيشن (1990 و 2001) بل في الحقيقة إن كثيرا من المفردات المستخدمة في كثير من النصوص غير موجودة أيضا في قوائم المفردات المعتمدة. تقدم الورقة مقترحات لتحسين تحليل الكتب من أجل تطويرها وتحسين جودتها فيما يتعلق بطرح المفردات في الكتب الدراسية المختلفة الخاصة باللغة الإنجليزية.
Category
Journal articles