Document

Analysis of students' satisfaction with the SQU dining services quality.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2011
Language
English
English abstract
College students today are more sophisticated than in past years and are often exposed from an early age to a variety of dining experiences. Food service in the Sultan Qaboos University started in 1986 when the total number of students was 516 only. The current food service contractor is providing the food services since 1995. The number of students admitted to the University is continuously increasing year after year. However, as the need for catering services increases, student satisfaction and the quality of provided services become more vital. The objectives of this study are to evaluate students' satisfaction on the quality of food services provided in the university dining facilities and to identify the most important attributes that affect their dining experience. The study uses the DINESERV model to measure students' perception of food service quality in SQU on the basis of five food service quality attributes: Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Empathy. A questionnaire was designed by the use of a web-page technique and e-mailed to 2418 students whose ID number ends with a digit zero or a digit five. Ordinary Least Square (OLS) regression analysis was used to estimate the students' overall satisfaction with the service quality. The questionnaire results show that 94 percent of the respondents indicated that they wish to have more than one catering company provide the food services in favor of a competitive environment. Around 65 percent of them preferred getting cash instead of having free meals. Above 20 percent of the respondents were not satisfied at all with the quality of food services. Speed of service, staff appearance, comfort of the dining area, and physical design and layout, were the most important factors influencing students' dining experience. Results of the DINESERV model shows that all of the dimensions were significant at the 5 percent level except the attribute "Assurance". The highest impact attribute on the student overall satisfaction is "Empathy"; an increase of 1 percent in Empathy would lead to an increase in the overall students' satisfaction by almost 32 percent, whereas the attribute with the least impact is "Assurance"; a 1 percent improvement in "Assurance" would lead to a 12 percent increase in overall satisfaction. Gender code and group of student who gets 2 meals were incorporated in the OLS regression as dummy variables. The results revealed that there is no statistical difference, at the 5 percent level of significance, between male and female students, and between the numbers of meals each group gets, on the impact of overall satisfaction. This study is among the first of its kind in the SQU. Its results help provide useful information to food service providers as well as client to develop and improve food services that meet students preferences.
Description
Thesis
Arabic abstract
يمتاز جيل طلاب الكليات اليوم بأنهم أكثر تطورا وحنكة وصقلا مما كان عليه زملاؤهم في السنوات الماضية ، وغالبا ما يتعرضون في عمر مبكر لمجموعة متنوعة من تجارب خدمات الطعام والتغذية . بدأت جامعة السلطان قابوس في تقديم خدمات الطعام لطلابها في عام 1986م عندما كان إجمالي عدد الطلاب أنذاك 516 طالبة وطالبة فقط ، كما أن الشركة المتعهدة بتقديم خدمات التغذية حاليا تزاول عملها منذ عام 1995م ، وعدد الطلبة المقبولين في الجامعة في تزايد مستمر عاما بعد عام ، إلا أنه في ظل الحاجة إلى التوسع في خدمات التغذية ، يصبح رضا الطلاب ونوعية الخدمات المقدمة لهم أكثر أهمية وحيوية إن الهدف من إجراء هذه الدراسة هو تقييم مستوى رضا طلاب الجامعة عن جودة ونوعية خدمات التغذية التي تقدم لهم في مطاعم الجامعة إضافة إلى التعرف على أهم الخصائص التي تؤثر على مدى استفادتهم لهذه الخدمات. وتستخدم الدراسة نموذج DINESERV لتقييم رضا الطلاب ومدى إدراكهم لجودة خدمات التغذية المقدمة لهم على أساس أبعاد سمات جودة خدمات التغذية الخمس : السمات الملموسة الواضحة ، سمات الاعتمادية في الأداء ، سمات الإستجابة ، سمات الموثوقية والضمان ، وسمات المشاركة الوجدانية والتعاطف. وقد تم تصميم استبانه عن طريق استخدام تقنية صفحات الإنترنت والتي تم إرسالها بالبريد الإلكتروني إلى الطلاب الذين تنتهي أرقامهم الجامعية بالرقم صفر أو خمسة والذي بلغ عددهم 2418 طالبا . وقد استخدمت الدراسة طريقة قياس الانحدار الخطي العادي الحساب مدی الرضا الكلي للطلاب عن مستوى جودة خدمات التغذية أوضحت نتائج الاستبيان أن حوالي 94 % ممن شملهم الاستطلاع يرغبون في تواجد أكثر من شركة تغذية واحدة في الجامعة تقوم بتقديم خدمات التغذية للاستفادة من البيئة التنافسية ، بالإضافة إلى أن حوالي 65 % منهم يفضلون الحصول على القيمة النقدية للوجبات المستحقة لهم بدلا من الاستفادة من الوجبات المجانية ، كما أن أكثر من 20 % من عينة الطلاب لم يكونوا راضيين على الإطلاق عن جودة خدمات التغذية المقدمة . كما تشير النتائج بأن أهم أربعة عوامل تؤثر على تجربة الطلابي للاستفادة من خدمات الطعام هي : سرعة الخدمة، والمظهر العام للموظفين ، والراحة في قاعات تناول الطعام ، والتصميم والمخطط الهندسي للقاعات .
وجدت الدراسة وبعد تحليل نتائج نموذج DIESERV بأن كل أبعاد جودة خدمات التغذية ذات دلالات إحصائية هامة على مستوى 5% ما عدا بعد "الموثوقية والضمان" . كما أن البعد الأعلى تأثيرا على المستوى العام الرضا الطلاب هو "المشاركة الوجدانية والتعاطف" ؛ مما يعني أن أي زيادة في المشاركة الوجدانية والتعاطف" بمقدار
% 1 من شأنها أن تؤدي إلى زيادة مستوى رضا الطلاب العام بمقدار 32%، وفي المقابل فإن البعد الأقل تأثيرا هو "الموثوقية والضمان"؛ فإن أي تحسن في هذا البعد بمقدار 1% من شأنه أن يؤدي إلى تحسن مستوى الرضا العام للطلاب بمقدار 12% فقط. وبإدراج بعدي ( الجنس ومجموعة الطلاب الذين يتناولون وجبتين في اليوم في معادلة الانحدار الخطي كابعاد وهمية ، كشفت النتائج أنه لا يوجد أي اختلاف مهم في الدلالات الإحصائية للتقييم بين نتائج الطلاب على حسب الجنس الذكور والإناث) أو بين مجموعة الطلاب الذين يتناولون وجبتين في اليوم وبين المجموعات الأخرى من الطلاب على مستوى رضاهم العام ، وذلك على مستوى 5% من الأهمية.
تعتبر هذه الدراسة الأولى من نوعها في جامعة السلطان قابوس ، كما أن نتائج هذه الدراسة توفر معلومات مفيدة للجهات التي تقوم بتقديم خدمات التغذية فضلا عن جدوى هذه المعلومات في عملية تطوير وتحسين خدمات التغذية والارتقاء بها إلى مستوى طموح ورغبات المستهلكين من الطلاب
Category
Theses and Dissertations