Document

Analysis of techniques employed in teaching Arabic components of Islamic Studies in Ilorin junior secondary schools, Nigeria.

Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss1pp329-340
Source
.Journal of Educational and Psychological Studies, vol. 18, no. 3, p. 329–340.
Contributors
Other titles
تحليل التقنيات المستخدمة في تدريس المكونات العربية ضمن الدراسات الإسلامية في مدارس إلورن الإعدادية، نيجيريا.
Country
Oman.
City
Muscat
Publisher
College of Education, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2024-07-03
Language
English.
English abstract
This study aims to analyse the techniques utilised by junior secondary school teachers in teaching Arabic components of Islamic Studies. The research covers three Local Government Areas within Ilorin Metropolis, with a purposive sampling method involving 210 teachers from 90 public and private junior secondary schools. Relevant data were collected through questionnaire and analysed using descriptive, inferential statistics, and one-way Analysis of Variance (ANOVA) as appropriate design and tools for this study. Objectives of the research include identifying common teaching techniques used in imparting Arabic components of Islamic Studies, differences in these techniques based on gender, qualification, teaching experience and school proprietorship. Findings indicated that discussion technique with a mean score of 3.96 along with standard deviation .45 and questioning technique with a mean score of 3.75 alongside standard deviation .78 are commonly employed in teaching Arabic components of Islamic Studies at junior secondary schools because their grand mean scores are close to 4 are considered are always used. The results also reveal that gender, qualification level, years of teaching experience as well as school proprietorship significantly influence the instructional methods used by teachers when delivering lessons on Arabic components of Islamic Studies. Based on these findings some recommendations made which include encouraging Islamic Studies instructors to adopt various modern teaching strategies while delivering lessons on Arabic components; furthermore, updating their knowledge base through attending various in-service trainings or carrying out further researches is highly advised for all interested parties in this field.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
شملفي المدارس الإعدادية. وقد ركز هذا البحث على تحليل التقنيات التى يستخدمها المدرّسون فى تدريس مكونات اللغة العربية ضمن الدراسات الإسلامية فى المحافظات الثلاثة التى تتكون منها مدينة إلورن. تكونت عينة البحث من 210 مدرس تم اختيارهم من تسعين مدرسة من المدارس الإعدادية الحكومية والخاصة. تم استخدام الإحصاء الوصفي والإستدلالي (descriptive and inferential Statistics) وتحليل التباين (ANOVA) كتصميم وأداة ملائمة لهذه الدراسة. تضمنت أهداف البحث التعرف على التقنيات الشائعة المستخدمة في تدريس مكونات اللغة العربية ضمن الدراسات الإسلامية، والفروق في هذه التقنيات بناءً على الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، ونوع الإدارة المدرسية. كشفت نتائج البحث أن التقنيات الشائعة المستخدمة في تدريس فنون العربية ضمن الدراسات الإسلامية هي تقنية المناقشة بمتوسط (3.96) وانحراف معياري (.45)، وتقنية الاستجواب بمتوسط (3.75) وانحراف معياري (.78)، لأنهما تقنيتان يقترب متوسطهما العام من (4) أي يتم استخدامهما دائمًا. كما أشارت نتائج البحث إلى أن خصائص جنس الفرد، والمؤهلات العلمية، وسنوات الخبرة في التدريس، ونوع الإدارة المدرسية، أثرت بشكل كبير في اختيار التقنية المستخدمة في تدريس فنون العربية في الدراسات الإسلامية في المدارس الإعدادية. ومن النقاط المقترحة بحسب استنتاجات البحث هي أن يحاول مدرسو الدراسات الإسلامية أن يستخدموا التقنية الحديثة في تدريس فنون العربية ضمن الدراسات الإسلامية، وأن يحاولوا الزيادة في معارفهم عن هذه التقنيات من خلال التدريب أثناء الخدمة و تنفيذ البحوث العلمية.
Category
Journal articles