Document
Analyzing the impact of online consumer reviews on online sales performance : a case study of Amazon.ae.
Source
Master's thesis
Other titles
تحليل تأثير آراء المستهلكين عبر الإنترنت على أداء مبيعات التجارة الإلكترونية : دراسة حالة لموقع أمازون الإمارات
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2023
Language
English
Subject
Subject (Name)
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
Online shopping has become popular due to the growing market of e-commerce,
accessibility to the internet technology, and the availability of a wide range of mobile
shopping applications. Like traditional shopping, online consumers’ understanding, and
interpretation of product information may be influenced by certain factors. Such factors
may affect the buying decisions and in return impact the online sales performance of ecommerce platforms. A fair number of studies were conducted to examine the overall
factors that may have an impact on the sales performance of e-commerce businesses. One
of the leading factors found is “online consumer reviews”. Existing studies were mainly
conducted on e-commerce websites that are mainly based in the United States, China, and
India. Thus, there is a lack of studies examining the influence of consumer reviews on ecommerce sales within the Arabian Gulf Region despite it being a highly attractive ecommerce market with an increase in profits from $5 billion in 2015 to $20 billion in
2020.
This study aims to fill this gap by analyzing the influence of online consumer reviews on
the online sales performance of Amazon.ae by developing a research model and testing
its hypothesis. Additionally, this study examines the moderating effect of product
category on the influence of online consumer reviews on online sales performance.
Amazon.ae was selected considering it is one of the leading e-commerce platforms in the
Gulf Region. A total of 5,066 product records were collected across 8 product categories.
The findings of this study revealed that online review ratings do not influence the online
sales performance of Amazon.ae. On the other hand, online review volume significantly
influences online sales performance. The findings also revealed that product category
affects the overall relationship between online consumer reviews and sales performance.
These findings contribute to the literature by examining how online consumer reviews
affect online sales performance in a Gulf-region-owned e-commerce website. In addition,
the findings can help decision-makers within the field of e-commerce to better understand
how online reviews are impacting their sales, and which component of the online review
has the greatest influence on their sales.
Arabic abstract
أصبح التسوق عبر الانترنت شائعًا بسبب نمو سوق التجارة الإلكترونية، وسهولة الاتصال بالانترنت، بالاضافة إلى وجود مجموعة واسعة من تطبيقات التسوق عبر الهاتف المحمول. كما هو الحال مع التسوق التقليدي، قد يتأثر فهم المتسوقين عبر الانترنت وتفسيرهم لمعلومات المنتج بعوامل معينة قد تؤثر على قرارات الشراء والتي بدورها قد تم إجراء عددمن الدراسات سابقاً تؤثر على أداء المبيعات عبر الانترنت لمنصات التجارة الالكترونية. لتحليل العوامل التي قد يكون لها تأثير على مبيعات منصات التجارة الالكترونية. أوضحت هذه الدراسات أن أحد العوامل الرئيسية المؤثرة على أداء المبيعات هي آراء المستهلكين عبر الانترنت. أجريت معظم هذه الابحاث على مواقع التجارة الالكترونية الموجودة في الواليات المتحدة، والصين، والهند. ولكن هناك نقص ملحوظ في الابحاث التي تدرس تأثير آراء المستهلكين عبر الانترنت على مبيعات منصات التجارة الاكترونية في منطقة الخليج العربي على الرغم من كونها سوق تجارة الكترونية جذابة إذ ازدادت الارباح في هذا المجال من 5 مليار دوالر في عام 2015م إلى 20 مليار دوالر في عام 2020م. تهدف هذه الدراسة إلى سد هذه الفجوة من خالل تطوير نموذج بحث لتحليل فرضية تأثير آراء المستهلكين عبر الانترنت على مبيعات منصة أمازون الامارات. بالاضافة إلى ذلك، تهدف الدراسة إلى تحليل تأثير فئة المنتج كوسيط على عالقة آراء المستهلكين عبر الانترنت بالمبيعات عبر الانترنت. تم اختيار موقع أمازون الامارات باعتباره أحد منصات التجارة الالكترونية الرائدة في منطقة الخليج، حيث تم جمع 5066 سجالً من 8 فئات مختلفة من المنتجات. كشفت نتائج هذه الدراسة أن معدل التقييم عبر الانترنت ليس له تأثير على المبيعات عبر الانترنت في منصة أمازون الامارات. في المقابل، يؤثر عدد التقييمات عبر الانترنت بشكل كبير على المبيعات. كشفت النتائج أي ًضا أن فئة المنتج كوسيط يؤثر على عالقة آراء المستهلكين عبر الانترنت بالمبيعات عبر الانترنت. تساهم هذه النتائج في الادبيات الحالية من خالل توضيح كيفية تأثير آراء المستهلكين عبر الانترنت على المبيعات عبر الانترنت لمنصة تجارة إلكترونية في منطقة الخليج. بالاضافة إلى ذلك، ستساهم هذه النتائج على تعزيز فهم صانعي القرار في مجال التجارة الالكترونية حول كي فية تأثير الاراء عبر الانترنت على مبيعاتهم، وأي جزء من التقييم له التأثير الاكبر على مبيعاتهم.
Category
Theses and Dissertations